Rick Falkvinge raggar tjejer som valstrategi?

Att enfrågepartiet Piratpartiet är mansdominerat är ingen nyhet, men trist att de inte har lite bättre uppförandekodex. Att partiledaren Rick Falkvinge desperat raggar tjejer att sova hos under valkampanjen med orden ”Mys gör underverk för stridsviljan och entusiasmen” känns inte helt seriöst. Inspiration från militären?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

96 tankar på “Rick Falkvinge raggar tjejer som valstrategi?

  1. Ja, Falkvinge raggar tjejer. Inte som valstrategi, utan för att han är en man. Skönt att det finns åtminstone en partiledare i det här landet som inte beter sig som en kastrerad toffel.

  2. Men herregud. Människan får väl ragga tjejer bäst han vill. Han har ju inte direkt lurat någon eller våldfört sig på någon, utan ber helt klart och tydlig om en sovplats och kanske lite ”mys”.

  3. Vad är seriöst för dig? En monogam livslång relation i det heliga matrimonium mellan två exakt jämställda personer i samma ålder, i samma inkomstskikt, av samma klass, av samma börd, av samma etnicitet o.s.v.?

    Eller kan man avvika från den linjen? I så fall hur, när och var? Exakt var går gränsen för att det ska vara ”seriöst” enligt din mening?

    Marxistfeministiskt initiativ gör gemensam sak med kristdemokrater, försvarar de sexuella hierarkierna. Vad är nytt under solen?

  4. Men shit, vadfan tror Falkvinge att han sysslar med?! Nä, samlag är någonting mellan man och hustru och ska hållas bakom stängda blydörrar högst en gång per kvartal. Att tro att han får min röst efter att ha visat sig vara sexuell… KNAPPAST! Bara pedofiler och knarkare som är det.

  5. Alltså, okej. Nog för att det kanske inte är det smartaste draget – men Rick Falkvinges facebookprofil är såvitt jag förstått det i huvudsak en privat kanal för kommunikation med vänner. Det hade varit en sak om han bloggade om att få mysa med tjejer på sin blogg som i huvudsak syftar till att opinionsbilda. Så ser ju uppenbarligen inte situationen ut.

    Hade du reagerat om jag, som privatperson, bad om samma sak som Rick? Förmodligen inte. Kan man därför påstå att du inte respekterar Rick Falkvinges rätt till ett privatliv? Ja, så vill åtminstone jag se det.

  6. Åh nej, en singel nätdejtar med hjälp av facebook, vart är världen på väg?

    Vad är nästa sensationsavslöjande? Företags-VD raggar singeltjejer på krogen?
    Hur anser du att Rick skulle ragga för att hans ”uppförandekodex” skulle vara ”lite bättre”?

  7. För att undvika dylika feltramp i framtiden så vill jag gärna veta:

    a) När och var får jag som heterosexuell singelman inleda en sexuell förbindelse med det motsatta könet? Internet är tydligen ”desperat”, snälla vägled mig.

    b) Hur träffar man partners på godkänt sätt i kvinnodominerade partier?

  8. Hmm… Så alla som raggar på nätet är desperata? Regler för sociala umgängen förändras när nya kommunikationsformer utvecklas. Själv tycker jag att ett ärligt meddelande på sin personliga hemsida som eventuella intresserade själva kan svara på känns mindre desperat än att stå och blåsa öldunster i ansiktet på en främling i nån pub utan att förstå att vederbörande inte är det minsta intresserad.

    Hur vill du ha det förresten? Först klagar du på att PP är mansdominerat, sedan på att partiledaren aktivt försöker bjuda in fler damer till gemenskapen. 😉

  9. Det är skönt om ni skiljer på person och parti faktiskt.

    Som piratpartist är det inte smickrande att jämföras med Pittar som Pekar bara för att partiledaren privat visat dåligt omdöme (det råder delade meningar om det var dåligt omdöme att tala om för allmänheten att man nätdejtar, precis som det råder delade meningar om det är dåligt omdöme att nätdejta öht).

    Det finns många sorters pirater, fler än 14000 olika sorter. Trist att ett facebookmeddelande ska få svärta ned oss alla. Personligen bryr jag mig inte så mycke om huruvida Falkvinge raggar eller inte, men jag kan känna att det mediestrategiskt inte var en höjdare med tanke på den moralpanik som ofta finns ihop med allt som sker på nätet.

    Men grattis till alla politiska motståndare som gärna angriper sånt som inte har med själva politiken PP står för att göra. Där fick ni ett ben utslängt.

  10. Några frågor, Veronica. Varför är det ”desperat” att ragga tjejer? Eller är det ”desperat” för att han gör det på nätet och inte på krogen? Du vet väl att man kan köpa böcker och mat och kläder på nätet – är det också ”desperatare” än att göra det i en butik?

    Vad ska Rick göra för att vara ”seriös”? Gå med i en kyrkokör och hitta någon fin flicka där? Eller borde kanske rentav hans föräldrar hitta en lämplig hustru?

  11. Värst vad folk blev upprörda och anonyma. Och förvirrar till saker i vanlig ordning.

    1) Nej, det är inte förbjudet att nätdejta offentligt. Bara en aning ostrategiskt att inte bevara sin integritet en aning om man är partiledare.

    2) Och jag struntar fullständigt i ”skam” och ”fin flicka”-argument. Jag bryr mig inte det minsta om hur ”vanligt” folk träffas, om det är på krogen eller på nätet. Som partiledare när man gör anspråk på att vilja bli statsminister har man ju en annan roll. Rick får gärna hålla på med BDSM om han har lust, men gör han det offentligt i sin roll som partiledare så får han vara beredd på konsekvenserna.

    3) Robert, om pp vill ha in fler tjejer i politiken, så bör de kanske locka med just politiken och inte sänghalm och ”mys”.

    4) Anonyma ”Pirat”. Nej, det behöver inte alls svärta ner alla pirater, det avgör ni ju själva i hur ni hanterar en sån här sak… *kikar på alla kommentarer här*

    5) Blogge Bloggelito. Du tävlar fint om att vara bland de mest oseriösa i denna bloggosfär. Din läskunnighet och läsförståelse måste vara usel om du inte ser skillnad på kristdemokrater, feminister eller marxister.

    Glad Påsk på er alla upprörda män!

  12. Hej Veronica,

    för det första är inte (pp) något enfrågeparti, vi driver 3 (om än närbesläktade) olika frågor, nämligen reformerad patenträtt, reformerad upphovsrätt, samt rätten till ett skyddat privatliv. Läs gärna mer på http://www.piratpartiet.se om du vill kunna ge befogad kritik. 😛

    För det andra undrar jag vad du menar med uppförandekodex? Som politiker blir man naturligtvis grundligt granskad av medier och kommenterad av bloggar, och Rick är naturligtvis medveten om detta. Han är också väl medveten om (då rätten till ett skyddat privatliv är en av de *tre* frågor vi driver) att det han postar på Facebook inte förblir privat särskilt länge. Tillbaks till frågan: menar du på fullt allvar att våra politiker genom partipiska skall tvingas förändra sitt privatliv utöver de uppoffringar offentligheten i sig innebär? Det var ju inte på sin blogg, i sitt nyhetsbrev, eller annat offentligt sammanhang Rick gjorde sin förfrågan, utan på sitt privata (nåja) Facebookkonto. Nyhetsvärdet i Politikerbloggens ”avslöjande” är ju ungefär lika stor som att en medlem i (fi) skulle gått ut på Facebook med att hon lagat mat åt sin man (eller annan dominant partner), dvs 0… Eller har ni en uppförandekodex som förbjuder sådant beteende?

  13. Linus: Jo, jag har faktiskt koll på att pp driver hela 3 frågor… ursäkta den enorma överdriften.

    Åker en partiledare på valturné i ”tjänsten” och söker tjejer att sova hos på vägen så blir det naturligtvis inte lika privat längre, därav frågan i rubriken. Det skulle ju faktiskt kunna vara en strategi hos pp i ett taffligt försök att få er att verka lite hippare eller nå’t…

    Om någon bjuder sin partner på mat är en ganska långsökt liknelse.

  14. Du skriver: ”Nej, det är inte förbjudet att nätdejta offentligt. Bara en aning ostrategiskt att inte bevara sin integritet en aning om man är partiledare.”

    Här tror jag att jag börjar förstå inte bara dig, utan även andra som debatterar med liknande argument (jmfr: – Du lägger ju ändå ut så mycket av dig själv på internet, du är redan avslyssnad, vad spelar [valfri {stats}övervakning som sker] för roll)

    Du hoppar på Blogge för med att klanka ner på hans ”läskunnighet och läsförståelse” och med det i ryggen så tror jag att min uppfattning av integritet kan behövas lyftas fram. Jag går tillbaka till basics. Svenska Akademiens ordbok. Berättar visserligen inte hur ord ”ska” användas utan snarare hur vi använder dem. Ibland kan de kännas förlegat, ibland helt okay. Såhär skriver SAOB om integritet:

    c) (i fackspr.) förhållande(t) att icke vara utsatt (l. mottaglig) för obehÖrig påvärkan l. inblandning, frihet från inblandning, självstän­dighet, oberoende; i sht i fråga om makt l. inflytande o. d.

    Det är just i det stycket som kärnan ligger. ”Förhållandet att icke vara utsatt för obehörig påverkan”. Det är just det där obehörig som är centralt. Det vill säga, jag kan agera precis hur jag vill, utan att jag påverkar min egen integritet på något sätt. När någon annan har smygit sig in i mitt vardagsrum för att lyssna på mig när jag pratar med min flickvän. Då påverkas min integritet. Har jag bjudit in dig och låter dig lyssna på mitt samtal, då gör den det inte. Obehörig-behörig, däri ligger skillnaden.

  15. Emil Öberg: Ja, du gör då ingen klokare tror jag med vad du talar om egentligen.

    Du menar att Falkvinge inte alls bjuder in allmänheten när han skriver offentligt på facebook?

    Din filosofiska ansats i diskussionen är ju rar, men omvärlden lever sitt eget liv. Det är väl det som är kärnan.

  16. Veronica: Hippare vet jag inte, men ärligare kanske? Partiledaren skall ut på valturné, och pga taskiga finanser söker han i sin vänkrets efter någonstans att bo. Då han känner för lite mys under nämnda turné nämner han i sin förfrågan att han gärna bor hos någon av kvinnligt kön pga just myset. Förutsättningen här är ju att de som kan läsa meddelandet (då det fortfarande är begränsat till FB) är mer eller mindre bekanta med Rick, och kan själva ta ställning om de vill bjuda in honom (till skillnad från fallet med någon tidigare justitieminister t.ex.) – då det är en allmän förfrågan behöver man inte känna sig tvungen att svara, vare sig jakande eller nekande, och således inget tryck att vara till lags åt någon i ”maktposition”. Jag kan helt enkelt inte se något fel i det hela, förutom att han kanske kunde förutsatt (och undvikit) debatten som uppstod i bloggvärlden – men det kan vara ett pr-trick som du säger, vilket jag dock betvivlar..

    Vad gäller matlagningen i min tidigare kommentar så var det inte menat som en direkt liknelse, utan som en måttstock på hur löjligt uppblåst denna icke-nyhet blivit (hade hoppats att ironin skulle vara tydlig, men antingen var den inte det, eller så tar somliga sig själva på för stort allvar). Söt profilbild du har – ska vi nätdejta? 😛

  17. Borde du inte lämna Falkvinges sexualitet ifred, och kanske ägna dig åt att själv ragga lite röster, oavsett genus?

  18. Linus: Tja, den uppblåsta diskussionen skyller jag gladeligen på alla ivriga kommentatorer. Och tack för komplimangen, men nej tack.

    Johan: Jag lägger mig som sagt inte i Falkvinges sexualitet.

  19. Som jag har uppfattat dig så bygger blogginlägget (eller i alla fall din fortsatta diskussion) på att Rick borde ”bevara sin integritet en aning om man är partiledare.” Det säger du i punkt 1 i en av dina kommentarer ovan, något som också förstärks av punkt 2. Vad jag ville visa på var att Rick, precis som du säger, faktiskt skriver till ”allmänheten när han skriver offentligt på facebook”. Därmed så kan hans integritet inte påverkas. Han kan varken bevara den eller tas ifrån den. För att någon ska kunna ta den ifrån honom så krävs en att han är ”utsatt för obehörig påverkan”.

    Eller i andra ord: Väljer Falkvinge att publicera något, oavsett vad det är, så påverkas hans integritet varken ”positivt” eller ”negativt”. Han kan därför inte som du säger ”bevara sin integritet”. Att bevara sin integritet vore snarare att, för att återknyta till mitt förra inlägg, att se till att dörren är låst eller att ingen har placerat en kamera i taklampan. För integriteten kan bara påverkas när någon obehörig kommer in i bilden, någon som inte är inbjuden.

    Eller ännu mer i klarspråk: Väljer någon att göra en handling så påverkas in denne persons integritet. Om en utomstående person obehörigen tillskansar sig information kan integriteten förändras hos den person han eller hon får information om.

    Angående min ”filosofiska ansats” så ser jag att det är kul att det är just sådana här frågor som får mer och mer utrymme idag. För något år sedan skulle jag aldrig höra dem på mitt kvartersfik, det gör jag idag. Jag vet inte om ”omvärldens” liv och ditt liv (eller mitt liv för den delen) är desamma.

  20. Tja, att Falkvinge får acceptera (och gör det som det verkar) att folk kommenterar hans privatliv hör saken till…men:

    Hur exakt påverkar det hans integritet? Han är, på både gott och ont naturligtvis, den han är och så vitt jag kan se så har han aldrig försökt utgöra sig för att vara någonting annat. Han har heller inte ”bett om ursäkt” eller något sådant heller, vilket för mig tyder på att han har betydligt större integritet både som privatperson och politiker än de flesta politiker. De flesta politiker är bara alltför villiga att anpassa sig och ursäkta sig – vilket är så långt ifrån integritet man kan komma.

    Och ärligt talat: om man skall köra med samma retorik som du gör så är ju FI i så fall ett enfråge-parti. Överdrift, visst, men då du uppenbarligen inte är seriös så tänker inte jag vara det heller.

    Men jag antar att du är stolt över att du visat på en anledning till varför folk håller sig borta ifrån politiken. Och jag får väl gratulera till att du inte kan hålla dig till sakfrågorna utan känner att du måste gå till personangrepp – vilket praktiskt taget är att erkänna att den egna politiken inte håller.

    Plus, förstås, att du ramlar i samma fälla som dom som säger att feminismen är överspelad och inaktuell. Dvs, du kör med

    ”Han är ju någon som raggar på nätet. Det går ju inte att honom på allvar”.

    Vilket inte är så långt ifrån

    ”Hon är en kvinna. Det går ju inte att ta henne på allvar”.

    Jag kanske är gammalmodig men jag tycker sakfrågorna är betydligt mer intressanta än politikerns kön/hudfärg/sexualitet/personlighet, och du visade just med all tydlighet att det enda som intresserar dig är att politikern följer _din_ uppfattning om vad som är korrekt beteende.

  21. Vänta nu…

    ”Som partiledare när man gör anspråk på att vilja bli statsminister har man ju en annan roll. Rick får gärna hålla på med BDSM om han har lust, men gör han det offentligt så får han vara beredd på konsekvenserna.”

    Nej. Piratpartiet satsar inte på ministerposter. Vad PP vill göra är att värna om grundläggande demokratiska rättigheter. Typ att privat e-kommunikation ska vara grundlagskyddat på samma sätt som brev på posten.

    En pirat anser är att frågan om en upprätthållen demokratiskt värnande lagstiftning är så oerhört viktig – och rentav nödvändig i [morgon]dagens läge – att det behöver väckas en rejäldiskussion om dagens läge.

    Jobbpolitik t.ex. är irrelevant om ens avlyssnade privata kommunikation innebär att man inte ens får komma på arbetsintervju.

    Sedan undrar jag vilka ”konsekvenserna” för att tycka om BDSM är. Om konsekvenserna är att trångsynta eller konservativa personer kommer att skriva negativt vinklade artiklar om honom… Då är det väl snarare dessa personer som gör fel? Att använda heteronormen – eller någon norm ö.h.t. – för att bedöma _personerna_ som bedriver politik är rakt av fel.
    Där tror jag att du håller med mig, sunda och tänkande varelser som vi är! Sakfrågan är viktigare än om man gillar att smiska eller bli smiskad.

  22. ”5) Blogge Bloggelito. Du tävlar fint om att vara bland de mest oseriösa i denna bloggosfär. Din läskunnighet och läsförståelse måste vara usel om du inte ser skillnad på kristdemokrater, feminister eller marxister.”

    Ja, när argumenten tryter stoppar man kommentarer och kommer med personangrepp. Det var ju SERIÖST…. lol

    ”Glad Påsk på er alla upprörda män!”

    Denna mening visar ju på den totala hyckleriet du (och partiet du representerar?) ägnar sig åt… På vilket sätt skiljer den kommentaren sig från så mycket ni säger er kämpa emot… Dvs att folk döms p.g.a. kön etc etc…. (Tänk någon gubbe som svär över att kvinnor inte kan köra bil, kvinnor ska…) Ärligt talat…. ni kanske borde skaffa er ett lite bättre uppförandekodex själva så ni inte gör sådana här misstag publikt utan det kan lämnas till de interna mötena.

  23. Emil: Frågan om Falkvinge avser att behålla sin integritet eller inte på facebook verkar det finnas väldigt delade meningar om här i kommentarerna. Frågan är egentligen inte intressant eftersom det borde vara stört omöjligt att upprätthålla en sån integritet på ett forum som facebook om man är partiledare.

  24. Frågan om Falkvinge avser att behålla sin integritet eller inte på facebook verkar det finnas väldigt delade meningar om här i kommentarerna.

    Mnja, jag tror nog alla här är ganska överens om att Facebook är integritetshelvetet nummer ett på dagens internet. Oavsett vem man är 🙂

  25. Jonas: Feminism är en -ism = ett perspektiv på politiken, dvs all politik. Det är skillnaden mellan Fi och pp.

    “Han är ju någon som raggar på nätet. Det går ju inte att honom på allvar” = något man gör i en viss position. Det är för övrigt din egen värdering du tolkar in.

    “Hon är en kvinna. Det går ju inte att ta henne på allvar” = något som du svårligen kan påverka.

    Nej, jag är inte någon som bestämmer att politiker ska bete sig på ett visst sätt. Men jag har min fulla rätt att uttala mig om jag anser att de verkar trovärdiga makthavare, precis som du.

    Mikael: Tja, om pp inte vill ha några ministerposter så vore det förståss ett betydligt intressantare scoop… det skulle ju vara ett märkligt parti.

    Jag förstår inte varför du blandar in värderingar om folks sexualitet. Det är inte det som är frågan.

    w1n: Jag gissar att du påpekar för Blogge att han använder sig vitt och brett av personangrepp? Snälla du, om du tror att det är en slump att jag som politisk tjej har typ 30 kommentarer från upprörda killar (ingen tjej) för att jag kommenterat en bloggpost så är du nog lite naiv.

    Jag fortsätter att önska er Glad Påsk och stänger ner den här uppblåsta diskussionen nu eftersom den inte kan hålla sig till ämnet.

  26. Mikael: Tja, om pp inte vill ha några ministerposter så vore det förståss ett betydligt intressantare scoop… det skulle ju vara ett märkligt parti.

    Piratpartiets huvudsakliga syfte är att värna om integritet och öppenhet i maktens korridorer. Mig veterligen finns det ingen integritetsminister eller öppenhetsminister i svensk regeringstradition.

    Det PP siktar på är riksdagsmandat. Det är riksdagen som stiftar lagar – och det är där vi behövs för att göra vad vi ämnar. Nu närmast ligger dock givetvis fokus på EU-valet, där motsvarande strategi finnes.

    Vi kan utföra arbete på kommun- och landstingsnivå, men ministerposter är som sagt inget av intresse. Varför verkar detta så konstigt?

  27. ”Feminism är en -ism = ett perspektiv på politiken, dvs all politik. Det är skillnaden mellan Fi och pp.”

    Tja, det är en definitionsfråga. PPs politik grundar sig egentligen på en fråga som har ”knoppat av” sig om man så vill. Det samma gör fenimismen.

    Ja, det klart du har din rätt att säga om de är trovärdiga. Likväl som jag och vem som helst. Men trovärdigheten i dina uttalanden blir lidande när du drar in partiledarens person i det hela.

    Och angående scoopet…inte så mycket till ett scoop när de redan deklarerat att de skulle tacka nej till ministerposter med förklaringen att de skulle vara mer värdefulla som en nagel i ögat på regeringen än en del av den.

    Och ärligt talat skulle nog både FI och MP tjäna på en liknande inställning.

  28. Har jag missat något ny lag som gör att TCP även skickar med avsändarens DNA så du kunnat bestämma kön på alla? Vad kan vi göra än att välkomna övervakningssammhället.

    Måste vara praktiskt att säga att man är ”politisk tjej” och skylla på upprörda killar när saker går åt helvete. Att detta resonemang tas upp är ärligt talat ganska fånigt? Förespråkar inte ditt parti att det inte ska spela någon roll vilket kön man har? Vad hade hänt om det var kvinnor som klagat?

    Är det partinamnet du stör dig på i Blogge Bloggelitos post eller? Hans två första stycken var rimliga frågor?

  29. För mig känns det som om du inte _vill_ förstå mig och därför lägger jag ner den här diskussionen.

    Angående att det bara är män som skriver kommentarer så stämmer det inte för det första. Jag ser åtminstone två med kvinnonamn (och drygt en handfull obestämbara namn. Men bortsett från det så ser jag en tänkbar förklaring. Män är klart överrepresenterade vad gäller att använda bloggar för nyhetsinhämtning och för politisk information och diskussion medan kvinnor är klart överrepresenterade när det gäller att använda bloggar för att bli ”underhållen” eller att läsa ”dagböcker”. Män är också överrepresenterade vad gäller nätverkande och tvåvägskommunikation.

    Det sammantaget med att du (enligt Twingly) för närvarande drar trafik från två bloggar som ägnar sig åt sådan bloggning som drar stor manlig publik förstärker det.

    Att fler män än kvinnor kommenterar ser jag inte som märkligt. Så ser det ut på andra ställen, oavsett om bloggskribenten är kvinna eller man.

    För mer information om demografin inom bloggosfären se t.ex. Technoratis ”State of the Blogosphere”, Hans Kullins nyss utkomna ”BloggSverige 4” eller Anders Larssons forskning på Uppsala universitet.

    Vad gäller min egen forskning, som tyvärr inte är webbpublicerad ännu, så ser jag att bland de mest betydelsefulla bloggarna inom FRA-debatten så var bara två av top 30 kvinnor.

    Sen vad det beror på, om det är ett problem och om man så anser det vara, hur det ska lösas är en helt annan, om än viktig, fråga.

  30. Pingback: Att knulla som politiker « scalott.wordpress.com

  31. Herregud, vilken diskussion. Du är tapper som faktiskt svarat på vissa av kommentarerna. Jag håller med dig. Creds till dig för att du startade diskussionen om Falkvinges raggande som ingen annan verkar vilja ta i!

  32. Skämt åsido så tycker jag också att det är väldigt synd att PP är så mansdominerat. Frågan är varför?

    Trots att integritetsfrågorna rör hela samhället, så har PP fått en ”datornördsstämpel” och drar främst till sig väljare ur datorrelaterade yrkesgrupper.

    Trots att internet är ett självklart inslag i alla ungdomars liv så är det få flickor som intresserar sig för dess uppbyggnad och utveckling.

    Trots att flickor har högre genomsnittsbetyg än pojkar och i högre utsträckning väljer att fortbilda sig, så är de kraftigt underrepresenterade inom alla utbildningar som har med datorer att göra – helt enkelt för att de inte söker.

    De flesta är överens om att datorer och internet kommer ha en fortsatt ökande stor roll i framtidens samhälle. Därför är det rent utsagt sorgligt att så få kvinnor väljer att intressera sig för datorkunskap. Om datorer är framtiden och datorkunskap är manligt, så är framtiden mansdominerad.

    PPs låga andel kvinnliga väljare får ses som ett symptom av något som är högst angeläget, inte minst för FI.

  33. Hade inte Falkvinge nätdejtat sedan 1992 då det knapt ens var möjligt? Så det verkar ju uppenbarligen som om det är ganska naturligt för honom. Med det sagt så är det nog mer naturligt att nätdejta bland datormänniskor än att dejta på krogen i dag. Talar av egen erfarenhet o jag är långt ifrån ensa.

    Nåväl, Han nätdejtar i tjänst säger du? vart ska han annars dejta då, partiet lever till stor del på nätet. Han dejtar uppenbarligen på nätet och kanske känner sig lite ensammen, Ska han då avbryta sin valturné för att gå in i den trista Alko-krogvärlden igen å ragga på vinglande pack som kräks bakom var knut?

    Eller ska man som aktiv politiker vara sig själv och inte falla för det allt för vanliga grupptrycket ”att förvandlas till enformig icke livsnjutande individ med lögner i backfickan?”

    Nätack, jag ser hellre en livs levande ledare i spetsen som inte kastar bort sitt liv och sina värderingar för att uppfylla morapanikens utövningskonst.

    peace!

  34. Hej Veronica!

    Några observationer:

    1. Min egen integritet kan jag inte hävda har blivit kränkt om jag själv går ut med information offentligt. Det följer helt enkelt inte definitionen på ”obehörig” (jag är väl behörig till mig själv? jag får väl säga vad jag vill om mig själv?)

    2. Att publicera något på facebook är inte ”offentligt” av två anledningar:
    2.a – man måste vara inloggad på facebook för att ta del av informationen
    2.b – man måste vara vän (i Facebook-betydelsen) med Rick Falkvinge för att över huvud taget ta del av informationen du talar om.

    Jag har konto på facebook, men är inte ”vän” med Rick Falkvinge, därmed kan jag inte ta del av den information du talar om, åtminstone inte alldeles nyss när jag kollade på hans synliga profilsida (synlig för alla facebookmedlemmar, inte offentlig!).

    Så jag skulle råda dig till att inte svälja allt som skrivs anti-Falkvinge med hull och hår. Speciellt inte om det står i trad.media.

    Mvh

  35. Olof Bjarnasson: Sakupplysning, man behöver inte vara vän med Falkvinge för att se hans facebook-status. Nu står det:

    ”Rick Falkvinge firar påsk och städar.”

    Varför skulle jag ifrågasätta något skrivet, oavsett i vilka medier, som Falkvinge själv inte ifrågasätter?

  36. Visst kan man se delar av den information som man lägger upp på facebook, även om man inte är ”vän” med t.ex. Rick.

    Jag vet inte om den information du talar om i ditt blogginlägg var en statusuppdatering eller något annat, mera ”privat” (endast tillgänglit för Riks fb-vänner). Om det var en statusuppdatering så är det såpass schimär information (många uppdaterar den ett flertal gånger om dagen) så jag måste säga att jag tycker det vore ett ytterst tafatt försök att ”nätragga”. Fortfarande är det bara tillgängligt för de som har fb-konto, därmed är det inte ”offentlig” information!

    ”Varför skulle jag ifrågasätta något skrivet, oavsett i vilka medier, som Falkvinge själv inte ifrågasätter?”

    Varsågod och ifrågasätt. Har jag ifrågasatt detta? Du måste bara vara beredd på att folk ifrågasätter vad du skriver. Demokrati, du vet.

  37. Olof Bjarnason: Men gå in och kolla innan du skriver om detta igen är du bussig. Det är bara att kliva rakt in i Falkvinges facebook-konto. fritt fram att läsa allt.

    Du ifrågasatte att jag skulle ”svälja allt som skrivs om Falkvinge med hull och hår” eller hur? Jag har bara skrivit om en sak som han själv står för, så jag förstår inte vad du tjaffsar om?

  38. @veronicasvard

    ”Varför skulle jag ifrågasätta något skrivet, oavsett i vilka medier, som Falkvinge själv inte ifrågasätter?”

    Källkritik är alltid viktigt, oavsett vars informationen kommer ifrån. Så att ifrågasätta något man läst på nätet, eller åtminstone fundera omkring, faller väl som tämligen naturligt? Jag sväljer då i alla fall inte allt jag läser, hör eller ser med hull och hår.

    Om man sedan behöver ifrågasätta något i detta fall så går det väl att diskutera. Vad gäller Ricks nätdejtning så tycker jag det är tämligen ointressant. Han får dejta med vem han vill och hur han vill. Att någon sedan blåser upp det till löjliga proportioner finner jag bara – ja – löjligt. För övrigt så anser jag att din bloggpost har lite väl ”sensationsjournalistik”-vibbar över rubriken… ”Rick Falkvinge raggar tjejer som valstrategi?”. En människa dejtar på nätet? Stoppa pressarna! Han har ju till och med gått ut med informationen själv via Facebook.

    Sen förstår jag allvarligt talat inte varför det ska vara så snedvinklat som att han anses vara desperat och att hans agerande anses vara oseriöst? Vi har ju dejtingsajter som Match.com och andra sidor, varenda nyhetssajt har väl någon form av dejtingtjänst knuten till sig på ett eller annat vis (antingen som en avdelning på sajten eller via reklambanners), så det är väl ett tämligen vanligt och accepterat fenomen.

  39. Jag hänger inte med riktigt. Det är alltså fel att ragga tjejer om man är hetero och man och singel? När blev det det?

  40. Veronica;

    Det jag ”tjaffsar” om är den information som finns tillgänglig på facebook för

    1) någon som inte är inloggad. Så nära ”offentlig” information man kan komma alltså:

    – Jag ser inget om nätdejting här inte.

    2) någon som har konto på fb (som jag) och går in på Ricks profil:

    – Inte heller här ser jag något av det du påstått.

    Visst kan det vara så att det du påstår finns på hans profil, synligt när man är hans vän på facebook.

    Jag är bara inte det – kanske du är det?

    Jag tycker inte att
    a) man kan kränka sin egen integritet genom att publicera saker för vänner på facebook eftersom det dels inte är obehörig som tagit del av uppgifterna och delat ut det (det är jag själv som delat ut informationen) dels så är inte ens vänner på facebook det samma som offentlig information.

    Hoppas du förstår bättre vad jag menar nu.

  41. Linus och proteus: Har redan svarat på era upprepande frågor. Läs.

    Olof Bjarnason: Du verkar inte veta hur facebook fungerar? Då tycker jag faktiskt att vi lägger ner hela den här diskussionen, jag har inte för avsikt att ge dig en kurs. Jag gör ett sista försök att vara tydlig:
    NEJ, du behöver inte vara kompis med Falkvinge på facebook för att gå in och läsa allt han skriver på sin sida. Dina ”urklipp” av enstaka små saker i hans profil säger verkligen ingenting om resten som står där (som jag själv läst – och JA, jag har gjort min källkritik och läst den citerade raden i hans status).

  42. Precis som några här tidigare har skrivit. Att förlöjliga en partiledare för att han vill träffa någon att sova med är helt absurt, det är som att hoppa på Anders Borg för att han har hästsvans (en politiker med hästsvans, han kan omöjligen vara seriös).

    Det är lite skrämmande dock i kommentarerna från dig Veronica, du hävdar en hel del om Piratpartiet, men du verkar inte ha mycket information om det. Har du varit inne på hemsidan överhuvudtaget? Jag kan ge dig adressen, http://www.piratpartiet.se så kan du läsa om precis vad partiet vill. Hävdar du inte att du försöker förhindra att människor ska bli illa behandlade för att de tillhör en viss grupp? Du har ju grävt en grop åt dig själv här.

  43. ”Rick får gärna hålla på med BDSM om han har lust, men gör han det offentligt så får han vara beredd på konsekvenserna.”

    Men. Konsekvensen är ju att sådana som du, som inte bryr dig, gör en grej av han beteende?

  44. Olof: du får hitta en annan hjälpreda, eller fråga Falkvinge direkt om du tycker det verkar orimligt att han skulle ha skrivit så.

    Xamuel: Du är ute och cyklar i vad diskussionen handlade om. Partiledare, makt och kön. Börja där. Och vilken grupp syftar du på?

    mymlan: Partiledare brukar granskas, eller hur? Falkvinge kommer ju trots allt mycket lindrigt undan jämfört om det hade handlat om Reinfeldt som offentligt hade raggat tjejer att ”mysa med” på sina tjänsteresor. Jag ser inte att det är konstigt att kommentera det, det märkliga är att Piratpartiets medlemmar verkar tycka att det är ett sätt som de ska förhålla sig till tjejer? Och kommer med kommentarer om att det är ett sätt att få in tjejer i ”gemenskapen”. Ju fler kommentarer som strömmar till, desto mer övertygad blir jag om att det finns attitydproblem inom pp om vad tjejers roll i partiet är.
    Om Feministiskt initiativs talespersoner offentligt raggade killar att ligga med på våra valturnéer, och medlemmarna betraktade killar som några man skulle ligga med för att få in dom i partiet, tror jag nog att vi hade fått lite kommentarer om det också. Det vore inte så himla konstigt.

  45. Detta är en storm i ett vattenglas. Tanken på att Falkvinge skulle ligga med tjejer ”för att få med dem i partiet”, eller att ett sådant förhållningssätt skulle vara allmänt accepterat är absurd, löjeväckande och förolämpande. Jag förstår att det är frestande att se den här typen av genusbaserade attitydproblem i ett mansdominerat parti – men du misstar dig och målar upp något som inte finns. Och detta på basis av en skämtsam Facebook-update och några omogna kommentarer, dessutom.

  46. Lite festrligt att vi hävdar att vi är världens mest frigjorda land och samtidigt blir det världens skandal av det här. Nästan i klass med när Lars Leijonborg berättade att han rakade pungen på TV-programmet Fråga Olle….

  47. Anaïs: Ok, tack för svar som bygger på vad jag skrivit!

    Janne: Tja, för mig handlar diskussionen som sagt inte alls om Falkvinges sexliv eller frigjordhet. Men en liten kommentar och fråga på internet drog tydligen igång väldigt mycket reaktioner, fantasifulla tolkningar och associationer hos folk…

  48. Min kommentar om att få in mer damer i gemenskapen var förstås skriven med glimten i ögat. Det var därför jag satte en 😉 efteråt.

    3 av de 4 PP-bloggar jag respekterar mest är skrivna av kvinnor – en av dem är 12 år. Det yngsta kandidaten till EU parlamentet fyller 18 endast 3 dagar före valet, är tjej och piratpartist. Hade hon fått komma fram i något annat parti? PP har en platt struktur. Vill man ta plats så gör man det, ingen säger stopp. Mycket av arbetet sker dessutom via internet, där varken kön eller ålder spelar någon roll.

  49. Jodu Veronica, makt handlade det om här. Du som genusvetare kanske kan förklara för oss vilka härskartekniker du använder mot dem som du anser vet mindre och därmed fel. Är det inte så att när man helt enkelt avfärdar någon utan att skriva mer än en förolämpande kommentar om den personen så använder man sig av en härskarteknik som vanligen används av män i maktposition. Det är skrämmande att så många starka feminister hänfaller till att bete sig precis på det sättet som de anser vara fel. Handlade inte feminism om att införa mer kvinnoideal i manssamhället, snarare än att införa mansbeteenden i kvinnsamhället. Om man nu ska dela upp dessa i två klasser. Nog om din retoriska stil.

    Vad är det för makt Rick Falkvinge utövar när han föreslår att han ska få mysa med en tjej? Hade du tyckt att det var ok om han skrivit att han letade efter en kille att mysa med istället?

    Jag syftar inte på någon speciell grupp, men F! anser väl att man inte ska behöva bli dömd pga att man tillhör en viss grupp eller tillskrivna attribut? Håller du inte med om detta?

  50. De tål ingen kritik – tvärtemot vad de påstår. Vördnaden för ledaren är sektbetonad, oavsett vilka dumheter det rör sig om.

    Säger man något så kommer det en hel svärm kommentarer fullt av så snarstuckna reaktioner att man bara baxnar.

    Att en partiledare går ut och bjuder in till att valarbetarna ska ligga med honom det är ju bara så oseriöst. Men ingen ska reagera på det.

    Nähä. Och vem bestämmer det?

  51. ”Jag ser inte att det är konstigt att kommentera det, det märkliga är att Piratpartiets medlemmar verkar tycka att det är ett sätt som de ska förhålla sig till tjejer?”

    Du snedvrider och feltolkar saker. Ärligt talat. Om en MAN följer normen – alltså söker KVINNA. Är det ett så jävla främmande sätt att förhålla sig till tjejer? Så länge Rick Falkvinge (som själv var den som tog beslutet att göra statusuppdateringen) inte har erkänt att han gjorde det i SYFTE att värva tjejer så är det ORIMLIGT att se det som en VALSTRATEGI.

    Men! Du är ju uppenbart helt jävla ointresserad av en seriös diskussion – du vill ju bara spy BAJS på alla män, oavsett deras faktiska värderingar – det spelar ingen roll, de är ju MÄN. Och DÄR ligger ditt attitydproblem – om du i din feministiska kamp inte syftar till att ge kvinnor lika HÖG lön eller ett lika BRA bemötande utan snarare ge männen SÄMRE lön och ett SÄMRE bemötande (så att de hamnar i nivå med kvinnorna) så är det orimligt att ta dig på allvar. Det är inte seriöst, och framför allt gynnar det ingen – mer än dig med din vanföreställning om att samhället blir bättre om vissa får det sämre.

  52. Falkvinge kommer ju trots allt mycket lindrigt undan jämfört om det hade handlat om Reinfeldt som offentligt hade raggat tjejer att “mysa med” på sina tjänsteresor.

    Det kan nog ha något att göra med att Fredrik Reinfeldt är gift.

  53. Veronica och Anaïs: Det är mycket möjligt att det här är en storm i ett vattenglas, men jag tycker mig se diskussion om två helt olika saker i kommentarsdebatten.

    Veronica, om jag tolkar det rätt, uppfattar det som ett uttryck för en machoattityd, men tycks också säga att man ska inte gå ut offentligt som partiledare med att man är en sexuell varelse.

    Det är det senare, tror jag, som orsakat de flesta kommentarerna. Frågan är ju vilken sorts politiker vi vill ha? Ska de vara officiella robotar eller ska de vara normala människor? Ska det läggas dem till last att de inte lever två liv, och att de inte upprätthåller en officiell fasad och döljer vem de är bakom den?

  54. Jag har nu hittat till Ricks ”wall” där den nu berömda utsagan stod. Ursäkta att jag inte är en lika frekvent fb-besökare som alla andra verkar vara..

    Håller faktiskt med om att det var lite omdömeslöst av en partiledare. Så är han också inte lika van politiker som andra – och det ser jag faktiskt som en fördel. Hoppas han förblir människa..

    Det är detta ditt påstående jag reagerade på från början:

    ”1) Nej, det är inte förbjudet att nätdejta offentligt. Bara en aning ostrategiskt att inte bevara sin integritet en aning om man är partiledare. ”

    Offentligt och att ha konto på facebook är inte samma sak, även om man nu inte behöver vara vän med Rick.

    Integritetskränkning kan inte Rick själv begå, eftersom han får säga vad han vill om sig själv. Annat vore det om t.ex. en kvällsblaska brutit sig in på hans emailkonto och sökt efter privat information och publicerat. Skillnad.

    Ha det bra och lycka till i politiken,

  55. Pingback: Bort med Påven från politiken! « Veronica Svärd - Intersektionen

  56. Heja Veronica, du är mycket intressantare än vad du tror, du är grym! Tack för dina inlägg, du har förgyllt min dag. Ser fram emot fler av dina ord och inga visor svar på tal! Det spelar ingen roll om du skriver om PP-Piratpartiet eller PP-Påven och politiken – folk blir lika upprörda och engagerade ändå. Det är då man vet att det man skriver inte är förgäves, utan faktiskt når fram! Underbart. Glad Påsk!

  57. Alltså. Jag har inte orkat läsa alla kommentarerna, men av de jag har läst blir jag ganska beklämd. Har folk verkligen så svårt att förstå och analysera en sån här sak eller är de förblindade av förtroende för den stora partiledaren?

    Det är självklart olämpligt av Rick att skriva som han gör.

    1. Oavsett om han skriver det på sin privata facebook så är det uppenbarligen många som läser hans status och det faktum om valkampanjen och ”stridsviljan” gör ju att han blandar ihop sina roller.

    Han utnyttjar sin position för att hitta någon, han har en maktposition och förtroendeställning. Det är möjligt att Rick inte tänkt på eller förstått detta, men det är fortfarande omdömeslöst att inte förstå en sådan sak. (Och hur bra är det förresten för Piratpartiet om en tjej gråter ut i Aftonbladet om sitt tillfälliga förhållande med Rick under dessa omständigheter några månader för riksdagsvalet?)

    2. De formuleringar som Rick väljer om att mysa för att öka stridsviljan är möjligen menade att vara roliga. Jag tycker snarare att de tyder en omogenhet och grabbighet som gränsar till sexism. Det är inte heller klädsamt för en partiledare att uttrycka sig så.

    Piratpartiet är ett relativt nytt parti som måste växa upp och förstå sin roll för att lyckas bra. Det gäller uppenbarligen även partiets ledare. Detta skrivit i all välmening.

  58. Av partiledare kräver vi alltså att de ska vara gifta eller annorledes stadgade. Det eventuella sexet ska in i den privata sfären, det ska knullas i det jävligt tysta på lördagen, och i övrigt ska partiledare inte befatta sig med det sexuella. Det är en fråga om ”makt” och förtroende. Ty för radikalfeminister som Veronica handlar könskampen ytterst om sex som makt.

    Heter man Zlatan går det dock bra att flörta offentligt med tjejer och antyda kukens fantastiska storlek. Då handlar det inte om politik och makt, utan om fotboll.

    Av politiker kräver vi kyskhet, trohet och måttfullhet. Av politiker kräver vi fläckfrihet och ortodoxi. I helig jesu krists namn. Eller i marxistfeministiskt initiativs likaledes sexualfientliga namn, det är helt egalt och helt ekvivalent.

    På annat sätt går det inte att tolka dessa ständiga utfall från radikalfeminister om hur folk ska uppföra sig i sexuellt avseende. Dessa eviga förbannade pekpinnar och förmananden, lika absurda som någonsin gamla kristna prällars.

    Har du grus i musen, Veronica? Du verkar fan i mig behöva en rejäl balle mellan benen för att vakna till sans i ditt puritanska idisslande.

    Lägg dig inte i folks sexliv, vare sig de är partiledare, horor eller sexköpare. Det angår inte dig, ditt jävla mähä.

  59. De som läser min blogg vet att jag inte publicerar sådant som Blogge Bloggelitos kommentar. Men eftersom han är en känd bloggare som många verkar hysa beundran för, så gör jag ett undantag. Jag tänker överhuvudtaget inte kommentera innehållet i den.

  60. Pingback: Hörnet av Världen » Rick Falkvinge, ofantliga proportioner

  61. Blogge Bloggelito:

    Jävligt lågt och tramsigt inlägg. Personangrepp och otrevliga beskylningar tyder enbart på brist vad gäller analys och argument… Brukar visserligen råka läsa vidrigheter på din blogg ibland, men detta var ändå det lägsta. Vidrigt.

    Att jag ändå svarar är för att det känns som om du skriver något som kanske är kopplat till mitt inlägg.

    Självklart ska politiker kunna leva som de vill och träffa vem de vill, precis som andra människor gör. Däremot kan det ju vara svårare eftersom man granskas hårt, men det är ju en annan sak.

    Det är dock viktigt att saker och ting sker på lika villkor. Jag tycker det är lika illa om Zlatan, medvetet eller omedvetet, utnyttjar sin ställning som om en politiker gör det!

    Skillnaden är dock att politiken är en ”förtroendebranch”. Zlatan spelar lika bra fotboll oavsett hur illa han beter sig, men en politiker kan få rejäla problem med förtroendet och dessutom skada sitt parti om han beter sig som ett svin. Och dessvärre även om man inte beter sig som ett svin, men på ett sätt som inte följer mallen för hur en politiker bör bete sig. Därmed inte sagt att man inte bör bryta mot dessa normer i vissa fall, men man bör vara medveten om att de finns och hur de ser ut om man ska lyckas.

  62. ”Om Feministiskt initiativs talespersoner offentligt raggade killar att ligga med på våra valturnéer, och medlemmarna betraktade killar som några man skulle ligga med för att få in dom i partiet, tror jag nog att vi hade fått lite kommentarer om det också. Det vore inte så himla konstigt.”

    Absolut, men nu är det så att Rick inte gjort något som ens liknar detta. Från att Rick är öppen med att han vill träffa tjejer (tjejer som naturligtvis också vill träffa honom, samtycke hela vägen) skapar du en bild av att han raggar kvinnor som vore de bara objekt som ska assimileras in i ett politiskt parti. Detta är högst ohederligt, och om en talesperson från FI faktiskt HADE gjort precis samma sak som Rick gjort, så hade ni hyllat det som kvinnlig frigörelse.

  63. Niklas skrev följande:

    Och hur bra är det förresten för Piratpartiet om en tjej gråter ut i Aftonbladet om sitt tillfälliga förhållande med Rick under dessa omständigheter några månader för riksdagsvalet?

    Den person som svarar på en sådan statusuppdatering som Rick skrev är fullt medveten om flyktigheten i det mys som genomförs.

    Något annat tror jag inte man kan säga om saken. Man kan inte bara sådär hamna i maktposition och förtroendeställning hos någon som läst hela förfrågan. (och det kan man förutsätta när den består av 2-3 meningar i klar svenska)

    Om man failar och blir inlurad i ett förtryck på grund av en Facebook-uppdatering borde man egentligen först kanske ha gått på Marcin de Kaminskis internetskola.
    Men givetvis finns risken, så egentligen borde Marcin kanske även starta en psykologklinik för de som tagit illa åt sig av elaka internetkommentarer?

  64. wow. just wow. Nej fy för att ragga, fy för att träffa folk utanför de klassiska hierarkiska strukturerna. Ska genast rätta till min uppförandekodex.

    För övrigt, nidbilden av FI och dylikt är ju att det är kvinnor som endast är intresserade av att diktera hur män ska uppföra sig. Kanske skulle skippa ord som uppförandekodex och så då, bara ett tips.

  65. @Niklas: eller så bekämpar man dessa mallar och normer. Det är vad jag gör, medan du och Veronica istället gör allt för att bevara dem. Konservativt och moralistiskt så det förslår.

    Självfallet utnyttjar varenda person i världen alla sina resurser för att attrahera det motsatta könet. Om detta inte ska få gälla även politiker är vi ute på jävligt hal is.

  66. Niklas: På vilket sätt har Falkvinge betett sig som ett svin?

    Och Blogge: Din kommentar här var ju helt hjärndöd, fattar du inte att man inte kan skriva ”Du verkar fan i mig behöva en rejäl balle mellan benen” till folk? Är du dum i huvudet?

  67. Bra att du drar upp det här Veronica. Det är faktiskt helt sanslöst att en partiledare uttrycker sig så här när han ska ut på valturné. Om han inte ser själv att han beter sig sexistiskt och inte ser kopplingen till att han drar med sig machogrisar som Blogge Bloggelito, ja då är hans parti faktiskt inte värt att lägga någon röst på.

    Skulle gärna sett den där artikel i Expressen, men de fegade väl ur. Vem vågar kritisera Piratpartiet när de dominerar bloggosfären?

    Du vågar i alla fall! Starkt!

  68. Ja, det är verkligen helt sanlöst att en partiledare raggar tjejer på nätet. PARTILEDARE SKALL VARA GIFTA! Allt annat är ju helt desperat och oseriöst. Om Falkvinge vill skaffa sällskap så får han faktiskt avgå som partiledare först. Att ragga är fel, särskilt på nätet! Att folk inte förstår det.

  69. Hej!
    Jag återkommer senare till själva huvuddiskussionen men först och främst vill jag bara säga att jag sluter upp bakom dig! Oavsett åsikter så är jag oerhört trött på att se bristen i argumentationsförmåga och respekt. Det är helt OK att ha olika åsikter men vissa av de kommentarer som postats här får mig att rysa. Att slänga ur sig saker som ”grus i musen” och så vidare tyder ju bara på en enda sak: Brist på hållbara argument.

  70. Bloggebloggelito’s inlägg var klart urspårat, men även så Veronica’s moralpanik som ligger på samma låga nivå. Att förvandla ett skämtsamt inlägg på Facebook till en symbol för det förhatliga patriarkatet i ett försök att vinna billiga politiska poäng ligger under anständighetens gräns.

  71. proteus,
    Nu får du förklara för oss som inte förstår. VAR har Veronica skrivit, eller Ola om det var honom du svarade, att partiledare inte får knulla runt, gifta eller ogifta?

    Det är skillnad på att en partiledare knullar runt för att han som privatperson är sugen på mys eller för att han är partiledare som använder partiledarskapet och uppdraget för att få knulla. Rick Falkvinges postning på FB uppfattades som att han utnyttjade sitt partiledarskap för att hitta tjejer att ligga med. Då får han tåla att bli ifrågasatt som partiledare också.

    Nu har han dock förklarat att det tydligen inte alls var så utan helt privat.

    Ett bra tips när många missförstår en kan vara att fundera över om man uttryckt sig otydligt.

  72. Det är bara IT-generationens politikers sätt att få ligga. Att samla partitrogna ungdomar (och för den delen, vuxna människor) för knulleri på diverse kursgårdar tunt om i Sverige som de etablerade partierna gjort sedan urminnes tider är helt enkelt en relik. Vakna upp och lukta på kaffet, det är så här det går till nu. Twittra till era medpartister att avboka konferenshotellet.

  73. @Blogge: Du får fan lära dig att sluta skriva i affekt. Grus i munnen och balle mellan benen är inte ett OK sätt att föra en debatt — inte ens om man är förbannad.

    @Veronica: Vad anser du vara bäst?

    * Att i smussel och skymundan knulla runt med partifunktionärer och sen hoppas vid alla gudar att inte någon journalist får reda på saken?

    * Att se till att vara gift, eftersom politiker skall vara gifta eller åtminstone stadgade för att ge ett seriöst och oklanderligt intryck?

    * Att leva i celibat, för att inte riskera att någon viktigpetter börjar ifrågasätta ens moral?

    * Att spela med öppna kort, så att alla som tar kontakt vet vad man vill och kan agera därefter?

    Den traditionella politikerrollen är en där saker som sker utanför traditionell småborgerlig familjeidyll sker i garderoben. Det betyder inte att det är rätt, utan bara att intrycket av präktighet är viktigare än substansen — är det något du vill underhålla och spela med i?

    Vari ligger i så fall skillnaden mellan f!s moral och den traditionella småkristet patriarkala?

  74. Det här ultraliberala svamlet börjar gå mig på nerverna – de tror de har uppfunnit eu-motståndet, de tror de har uppfunnit värnandet av personlig integritet, de tror de har uppfunnit demokratin, yttrandefriheten och folkbildningen.

    I själva verket får man syn på det här när man granskar dem – och då behöver man inte ens syna dem i sömmarna:

    1. Deras frihetshjältar finansierades av en högerextrem rasist – Carl Lundström.

    Dessa ‘frihetshjältar’ med en romantisk syn på skatteparadis har dessutom en rabiat inställning till skatt som de anser vara stöld.

    2. En av de absolut mest högljudda i deras ‘svans’ kallar sig på sin blogg för Blogge Bloggelito och honom ser ni här ovan – någon värre sexist finns inte.

    3. Även hos Oskar Swartz – bloggaren Texplorer m fl som står nära Piratpartiet för de länkar jämt till varann där har jag sett inlägg som lobbar för ett upphävande av den svenska sexköpslagen.
    Vilket även BB gör.

    4. Den svenska sexköpslagen är för övrigt något som det verkar som många som sympatiserar med PP har som särskilt hatobjekt och föremål för raljans när det gäller svensk förbudsmentalitet.

    De har också en svans tjejer som verkar tycka att det är HELT ok. Trots kopplerihärvor och skandaler som duggar lika tätt som ett monsunregn. Det är fritzlar och vetlandamän och tönderfall all over the place.

    Många av deras anhängare och gelikar verkar också förespråka legalisering av prostitution och omfattas av tron på den nu inte bara lyckliga utan också självständiga horan – som väljer prostitution som yrke för att det är så bra betalt och trevligt.

    5. Det verkar vidare som de är drogliberala.

    Utöver det utgår de från ultraliberal ekonomisk teori – och citerar frekvent nationalekonomen hayek – vilken tillsammans med Milton Friedman var en uttalad försvarare av Chiles Pinochet och hans regim – en diktator som lät tortera och mörda ett namnlöst antal människor på Stadion.

    Senast idag var det en artikel i DN där en fiktiv tonårstjej på bara nån minut fick 271 erbjudanden från äldre män som ville köpa sex av henne.

    Det visar

    1. Sexmissbruket som kommer från ett skapat behov från porrindustrin många män har beroendeproblematik – är utbrett. Det är en trend, ett mode, och porrindustrin skapar många såna utbrott av sexuella beteenden som tidigare inte varit särskilt utbredda.

    2. Tjejer jagas som villebråd – och upphäver man sexköpslagen så kommer det raskt att utvecklas till att de mer eller mindre tvingas köpa och sälja sina kroppar på en ‘fri’ marknad (och med den ungdomsarbetslöshet som råder nu kan man ju tänka sig utvecklingen).

  75. Vilket visar, glömde jag säga, att sexköpslagen aldrig har behövts så mycket som nu.

    Ett talande exempel kan tas från den artikel som Maria Robsahm skrev i Expressen härförleden ”Därför vill inte Eu stoppa sexhandeln. Där skriver hon bl a så här:

    ”Vid en debatt om prostitution i den liberala partigruppen sa en ledamot att han för sin del aldrig hade fått några klagomål från de prostituerade som han hade besökt. Han var gravallvarlig. Även rasismen är utbredd, ofta i kombination med kvinnohat.

    När en kvinnlig socialistisk kollega av romskt ursprung föreslogs få pris som den främsta av parlamentets ledamöter under 35 år, häcklades hon öppet på mejlen av en ledamot som ansåg att hon såg ut som en ”zigensk hora”, och att det var det enda hon dög till. ”

    I kommentarsfältet till hennes artikel ser man då det här deliriumsvaret – av signaturen ‘Sherlock’ och det var långt ifrån det enda av samma typ:

    ”Såg igår en dokumentär på SVT, som var ganska interessant, handlade om en prostituerad bög. Han hade varit prostituerad på 70- och början av 80 talet. Hade ca 1100 kunder per år i New York och fick ca 100 dollars per kund (dom visade hans prydliga räkenskap) altså tjänade han 300 dollars om dagen dvs ca 3000 kr skattefrit. Såklart att han fick AIDS, men annars hade han fortsatt, trivdes tydligen. Jag menar bara att det finns kvinnor, som tjänar bra och skattefritt, varför skulle dom inte få göra så om dom trivs med det? Jag har slutat bry mig iallafall, jag tycker inte att knullandet har någon större betydelse för hur ens liv gestaltar sig, ungefär som att pissa och skita! ”

    Vilket visar att han tycker det är HELT ok att människor använder andra som toaletter.

    Så står det till i dagens debattklimat där BB m fl står högt upp på rankinglistorna.

  76. Ursäkta min långrandighet – men vad jag då ville ha sagt det är att det handlar om populism och den ligger till höger om moderaterna – det utrymmet som en vänster som sålt ut sig till nyliberalerna lämnat efter sig – den vänster som slagits ner med hård repression under antiglobaliseringsdemonstrationerna – det är deras frågor man kidnappar och sminkar om till sina egna samt sminkar upp flowerpowerretro och sjörövarromantik för att passa lättlurade förstagångsväljare

    På det sättet kommer högern att dominera totalt i valet 2010 och vridas ännu mer åt höger – antifeminismen, ja det är själva livsluften.

    Många av Piratpartisterna kommer direkt från Muf, självklart också Falkvinge.

  77. Och då menade jag sist och slutligen – att de här tjejerna som finns med och hejar på – dom verkar ju lida av förblindning – för i det samhällsklimatet med härvor och allt – så fattar inte jag hur de kan svassa för dessa pirater som kapar demokratin på sin väg mot det EU som Robsahm beskrivit enligt ovan.

    Jag vill till Bryssel säger de.

    Jo, vi har fattat det.

  78. @Nemokrati
    Det var det värsta dravel jag har läst på väldigt länge. Någon annan kanske orkar ta debatten med dig och smula sönder allt skit du skrivit, men jag orkar verkligen inte.

    Om du vill ha debatt, så lyft upp dina argument ur kloaken du hittade dem i. Och släpp din ”heligare-än-du” attityd.

  79. Pingback: Usch! « Herr Klokboks Kollektion

  80. Då är det som miss.Magnusson säger långt värre att försöka plocka Politiska poäng på att R.Falkvinge hoppar i säng privat.

    Sen att länka till nått som heter Sexism . Vi snackar om en kille som klantade sig på så sätt att han inte uttryckte sig fullt så försiktigt som folk väntar sig från offentliga personer. Vad har det med sexism att göra?

  81. Ha ha, vad kul Veronica!
    Han verkar ha munnen full av grodor den där Falkvinge.
    Jag tycker gott man kan kalla dem för ett enfrågeparti, då samtliga frågor i botten handlar om en och samma sak.
    Beundrar ditt tålamod med de mindre läskunniga och upprörda horderna av ilskna unga män.

  82. Pingback: Kasta ut hatarna ur partiet! | Diverse pirattankar av Torbjörn Jerlerup

Lämna en kommentar