Bort med Påven från politiken!

Katolska kyrkan krackelerar skriver DN idag. Jag förstår att det är sorgligt om man är katolik, men själv kan jag inte låta bli att dra en lättnadens suck. Katolska kyrkan är maktfullkomlig och har fortfarande obegripligt stort inflytande på världspolitiken, och jag då verkligen inte fått vara med och välja bort dom.

Att Påven bannlyser en mamma som hjälpt sin 12-åriga dotter med abort och räddat livet på flickan, sedan hon blivit våldtagen av sin pedofile styvfar (men inte bannlyser styvfadern) säger övertydligt mycket om Påvens människosyn.

Bort med Påven från politiken!

Själv har jag gått med i gruppen Skicka kondomer till Katolska Kyrkan på facebook. Kyrkan tycks behöva möta skräcken för detta praktiska lilla preventivmedel som räddar liv.

På tal om facebook så blev det ett ”herrans liv” här på bloggen kring frågan om hur Piratpartiets partiledare Rick Falkvinge tänkte här. Jag tillhör uppenbarligen inte de ointressanta riksdagsbloggarna.

Uppdatering: En del tycker att katolska kyrkan svartmålas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Bort med Påven från politiken!

  1. Det är väl härligt att du inte tillhör den stammen av gammelpolitiker som sätter sig på en piedestal och pratar ner till väljarna? Jag tycker fortfarande det är lite underhållande att hela s-info (sossarnas bloggby) har 2000-4000 besökare dagligen…

    Sedan håller jag med dig fullständigt om att kristendomen ska ut ur politiken. Och andra religioner också, för den delen.

    Glad påsk!

  2. Klart jag kommenterar.🙂 Jag ville bara inte avbryta diskussionen i ditt förra blogginlägg — hade jag skrivit en enda kommentar där, så hade jag dödat en intressant diskussion. Det vill jag inte.

    Rick

  3. Ping: Bögig elefant inget för polsk högersnubbe « FiaVG

  4. Att påstå, som du gör, att katolska kyrkan är maktfullkomlig är väl att missa målet rejält, eller hur?
    Hade de varit maktfullkomliga så hade det inte hjälpt med protester… nu visar det sig att påven kan göra både avbön och förklara sig. Det är allt annat än maktfullkomligt och att skicka kondomer till dom är ju en strålande idé, tillvänjning funkar alltid!

Kommentera

