Mitt liv som pressavdelning

Nu ska jag blogga om så’nt där man förmodligen inte ska blogga om igen. Mediekritik. Att vara mediekritisk tycks tolkas som att man är mediefientlig. Det är inte samma sak. Jag är kritisk mot politiken utan att vara politikfientlig.

En av de roligaste veckorna på året är Almedalsveckan och det är en fröjd att vara där, just för att organisationer, partier och reportrar umgås under mer avslappnade och mer jämlika former. Intervjuer, samtal på gatan eller på krogen. Eller nattliga efterfester med twitterförbud av ömsesidig respekt för att slippa skvaller.

Sveriges Radios inrikespolitiske chef, Fredrik Furtenbach, var en av alla på plats. Han menade bla i Nordegren i P1 att Feministiskt initiativ skulle ha dött ut om vi inte gjort ett så bra valresultat som vi gjorde. Det hade vi förståss inte gjort – vi jobbar långsiktigt, precis som Miljöpartiet gjort. I en intervju på Second Opinion säger han att Fi är mediefientligt och borde ha en erfaren pressavdelning.

Furtenbach hänvisar till ett beslut från år 2005, att det skulle finnas en mindre läktare på kongressen där medlemmar inte skulle behöva bli fotograferade. Jag röstade för det. Men inte för att jag är mediefientlig, utan för att det finns medlemmar i Fi som har skyddad identitet eller som riskerar att förlora sina arbeten om de kommer ut som fior. Apropå att Furtenbach menar ”att det inte förekommit i ett annat parti”. Nej, det problemet förekommer nog inte hos sossarna. Efter mediemosningen av Fi inför riksdagsvalet 2006 var det påtagligt att många medlemmar backade från sitt engagemang pga hot från arbetsgivare.

Mediernas makt. Jag var på ett seminarium om mediedrev under Almedalsveckan. Staffan Dopping påpekade att medierna blivit allt mer granskande och allt mindre informativa. DN tog täten i EU-valet. Schyman svarar mer om detta till Furtenbach idag.

Att ha en erfaren ”pressavdelning” är förunnat partier med partistöd. Det har inte Fi. Inga pengar = ingen personal, ingen avdelning. Jag är ansvarig för press, sociala medier, textproduktion, marknadsföring och fungerar även som partisekreterare. På fritiden (jag försörjer mig som kurator, snart som doktorand i socialt arbete). Dessutom har jag ingen utbildning i något av dessa ansvarsområden, så jag är förbluffad över förtroendet!

Men i ärlighetens namn så hade nog styrelsen, inte minst jag, gärna haft en erfaren pressmänniska vid rodret. Men vem? De journalister som sympatiserar med Fi kan förståss inte vara politiskt färgade offentligt om de ska försörja sig. De PR-människor som finns i organisationen vet allt för väl vad som förväntas – några har dock varit ett oumbärligt stöd. I slutändan tycks det bli amatörer som mig som får ta sig an ”omöjliga” ansvarsuppdrag.

Mina lärorika uppdrag är fantastiskt roliga, men en valrörelse till under samma förhållanden vet jag i ärlighetens namn inte om jag kommer klara av.  Jag är slutkörd. Fortfarande efter en månad. Och nytt krävande arbete i ny stad kräver viss närvaro.

En del råder mig att lämna mina ansvarsområden. De har rätt. Vem som är beredd att agera ”pressavdelning” på kvällar och helger, helt utan ekonomiskt ersättning och offra familjer och fritid, har jag ingen aning om. Tips mottages tacksamt. Furtenbach kanske sitter på lösningen?

Medan jag bloggar lyssnar jag på underbara Nour el Refai i Sommar i P1. Svidande feministisk mediekritik (förväxla det nu inte med mediefientlighet). Jag upptäcker skamset att jag inte skrev till Nours stöd när hon mosades av medierna. Nour var i alla fall hedersgäst på Feministiskt initiativs valvaka 09. Stolt är jag över det. Och stolta ska vi vara vi alla som försöker rucka på den patriarkala samhällsordningen. ”Say never die” som Benny Andersson sms:ade Schyman på valvakan.

Nej, vi ger aldrig upp. Vi reser oss rakryggade upp igen.

”Pressavdelningen” ska nu försöka få lite lediga stunder och ladda om och ladda nytt. Ha en skön sommar så länge!

13 tankar på “Mitt liv som pressavdelning

  1. Inför valrörelsen som börjar snart/har börjat låter det här inlägget som rätt allvarligt om Fi ska kunna flytta fram positionerna ytterligare 1,8%.

    Kan ni inte organisera er alternativt? Om Mp kan ha 2 språkrör kan väl Fi ha ett litet nätverk av pressansvariga? Det måste ju finnas ett litet gäng intresserade Fi-or som snabbt kan tränas av ”dolda” PR/journalist-supporters?

    Hoppas ni hittar nån lösning!

  2. MC: Det är inget nytt problem att vi inte har pengar eller personal. Vi har ändå bättre förutsättningar nu än vad vi haft tidigare. Mediatränare har vi gott om, men att de fakto göra det löpande pressjobbet är ett ständigt arbete som inte går att ta ledigt från.

  3. När det gäller Nours Sommar: ”Jag upptäcker skamset att jag inte skrev till Nours stöd när hon mosades av medierna.”

    Även om det finns mycket att säga om medias smått bisarra logik så tycker jag det ändå var helt rätt att dom skrev att hon var dålig. Hon var ju dålig. Det är såklart en smaksak men om nu journalisterna och kvällstidningarna tyckte hon var dålig så varför inte skriva det? Det är faktiskt viktigt ur ett könsperspektiv att få skriva att hon var kass utan att det kommer stöttande kvinnotrupper. Hon måste få bedömas för sina bedrifter och få betyg för dom utan att könet spelar någon roll, precis som Björn G borde få det. Är hon sämre och han bättre så fine.

    (det jag satt och tänke på var varför SVT lät henne misslyckas. Det var ju bara korta småfrågor som jag vet kan repeteras in ord för ord (jag har varit på ett genrep till Melodifestivalen och då var det ord för ord) så var hon för stressad för att komma på något bra själv borde ju någon ha hjälpt henne)

  4. Själv har jag svårare med mediekritiken sedan jag fick nytt jobb. Man vill ju inte få det vänt emot den man kritiserar vid fel tillfälle.

    Ser dock fram emot Fredrik Furtenbachs tips om hur man skaffar sig en professionell pressavdelning utan partistöd. För det kan väl inte vara så att han inte tänkte på det?

    Och nuvarande pressavdelningen har gjort sig synnerligen förtjänt av en lång och skön semester! 🙂

  5. Hej, Veronica

    Jag førstår inte hur du klarar av allting. Visserligen har jag diametralt olika åsikter æn FI, men jag kan ændå beundra Ert engagemang. Jag måste dock sæga att, utifrån sett, håller det att bli en Schyman Show av allting. Schyman ær visserligen mycket duktig (skulle hon vara fotbollsstjærna, en manlig sådan, så skulle hon ha blivit rekryterad av Real Madrid…), men FI måste bredda sig før att ha en chans i en post-schyman-værld.

  6. vmm: Jag tycker ju att Nour är och var bra. Även om forumet inte var till hennes fördel.

    A-K: Tack! Jag tror inte att det är särskilt många som tänker på att Fi inte har några anställda till skillnad från de etablerade partiernas staber. Jag talade med några av Furtenbachs ytterst trevliga kollegor dock under Almedalen om bla detta. Inte för att det gör någon skillnad i sak, men kunskap har väl aldrig skadat.

    Torbjørn: Tack! Under EU-valet var det stort fokus på Schymans personvalskampanj, och det var medvetet. EU-valet har personfokusering på ett helt annat sätt än riksdagsval. Självklart kommer FI att synas med fler andra förträffliga frontfigurer framöver. Men medierna vill ha Schyman… och då får de oftast Schyman. Klurigt projekt att arbeta fram andra när det inte finns ordentliga resurser för det.

  7. ”Inför valrörelsen som börjar snart/har börjat låter det här inlägget som rätt allvarligt om Fi ska kunna flytta fram positionerna ytterligare 1,8%.”

    Nja… eftersom valdeltagandet i riksdagsvalen jämfört med EU-parlamentsvalen är i runda slängar dubbel så hög går det nog inte att säga att det är 1,8% som behövs (om man avser för att få 4% och komma in, that is)

  8. Hej! Jag hjälper gärna till om jag får. Jag är medlem i Folkpartiet, men har en hel del starka feministiska åsikter och är medlem i Liberala Kvinnor. Jag är även med i Ungdom Mot Rasism då jämställdhet är min absoluta hjärtefråga. Om det finns något sätt jag kan bidra till er feministiska kamp så finns jag på mailen.

    Kram, Agnes

  9. Duh, Björn, är du mindre smart eller? Självfallet syftade jag på procentenheter relativt sett och inte procent som du verkar tro. Men orka skriva ut det, trodde inte att messerschmittrar surfade här…

    Din smartass-kommentarer tillför för övrigt ingenting i frågan mer än att du vill framstå som smart, vilket du misslyckas med.

  10. Jag och maken satt hemma och tyckte att Nour var det mest roliga i hela upplägget! 🙂
    Tycker att pressavdelningen skall ha sig en riktigt skön semester, och alltid känna stödet från de medlemmar som finns och uppskattar allt ofantligt jobb som gjorts! 🙂

  11. Pingback: Mur av homofobi växer i Europa « Roya – Intersektionalen

  12. Tack för din kommentar på min blogg. Din blogg är läsvärd och inspirerande! Och JA, Fi kommer bli större och starkare!

    Ska du kanske till uppstartsmötet i september? =)

  13. Talagnes: Stort tack för erbjudandet! Skulle behöva folk som jobbar kontinuerligt, ”i Fi” och kan politiken mer eller mindre som ett rinnande vatten, och det krockar kanske med ditt folkpartistiska engagemang. Men jag hör av mig framöver om jag har nå’t för dig!

    Mikaela: Merci, du har ju varit med förr och har lagt ofantliga krafter själv på Fi…

    Lola: Tack! Och yes vad vi växer! Jag flyttar till Östersund om ett par dar och vet inte vad nya jobbet har i åtanke för mig närmsta tiden, men jag hoppas hinna ner en dag i alla fall. Ser fram emot att ses i så fall?!

Lämna en kommentar