”Fittstim – Min kamp” – Eller konsten att fastna i historien.

Kunde trots allt inte låta bli att se på Belinda Olsson program Fittstim – min kamp ikväll. Följande innehållsförteckning har fått mig med många feminister väldigt skeptiska till kvalitén på programmet: ”Har feminismen spårat ur? Belinda Olsson ger sig ut på resa i dagens feminism. Måste en riktig feminist säga hen och visa brösten?”

Jag antecknade och twittrade lite korta citat och korta inlägg som respons som jag helt enkelt bjuder på här. Med risk för viss raljans:

  • Belinda: ”Jag känner inte igen mig i dagens feminism”

Kan vara smärtsamt att vakna upp efter att ha blundat sig igenom de senaste årtiondena. Börja med att byt ut slagdängorna från 1970-talet som ekade genom programmet. Det finns fantastiska feministiska artister idag!

  • Belinda: ”Dagens feminism saknar humor”

Alltså, jag tror faktiskt att Feministiskt initiativ fått flest omdömen genom tiderna för att använda just humor och kreativitet.

  • Belinda: ”Aktivister idag som använder sig av extrema metoder”

Att visa bröst?

  • Belinda intervjuar en manlig försäljare om ‘Bara bröst’-kampanjen: ”Vi fick säga åt kvinnorna att klä på sig, för sin säkerhet.”

Något litet påpekande om att män kanske inte ska begå övergrepp hade faktiskt varit på sin plats. I ett feministiskt program, menar jag.

  • Belinda intervjuar Bengt Forsberg (S) som drev igenom ‘Bara bröst’-dag i simhallen, och frågar sig själv: ”Är kanske jag mer passé än en 70-årig man?”

Ja, det verkar inte bättre.

  • Belinda intervjuar hjärnforskare och säger: ”Det finns små men helt avgörande skillnader i hjärnan.” Forskaren svarar: ”Alltså det är större skillnader mellan individer.”

Precis.

  • Belinda börjar längta efter de stora frågorna, sånt som inte får folk att tjafsa om hen, och intervjuar därför Ebba Witt-Brattström som leder dem ned i ett källarbibliotek: ”Här går man verkligen in i historien”

Synd bara att Ebba stannade där 😦

  • Ebba resonerar: ”Det bråkas mest inom feminismen. Som det här med sexuella orienteringar. Söndra och härska, vem vinner på det här?”

Tja, de som förtrycks pga sexuell läggning kan ju tänkas vinna på att slippa förtrycket?

  • Ebba fortsätter resonera: ”Vi måste titta på arbetsmarknadsfrågorna istället”

Varsågod, Ebba: http://feministisktinitiativ.se/politik/en-ny-syn-pa-arbete/

  • Ebba resonerar vidare: ”Hur ska vi komma samman kring nånting?”

Tja, tusentals feminister har enats kring detta: http://feministisktinitiativ.se/politik/ 

  • …och hon fortsätter resonera… : ”Nää, det blir inte jämnställdare med ”hen”.”

Kanske därför att hen inte handlar om könsbinär jämställdhet? Det handlar om att se bortom begränsande dikotomier, att inkludera andra kön, att utveckla språket.

  • Belinda reflekterar: ”Ärligt talat, vad jag själv gjort för att hålla liv i lönefrågan?”

BRA fråga, Belinda! BRA!

  • Belinda fortsätter reflektera: ”Kanske var vi i #fittstim en grupp som stängde ute?”

EXAKT, Belinda! EXAKT! Det är därför feminismen INKLUDERAR olika sociala rörelser idag!

  • Belinda fortsätter ..resonera: ”Är dagens feminism för ego och självcentrerad?”

(Nu projicerade hon faktiskt…)

  • Belinda i diskussion med Gudrun Schyman i efterföljande debattprogrammet: ”Det finns ingen motsättning i att jag tittar på feminismen, och det som Gudrun säger.”

Gudrun svarar: ”Nej, låt det vara din personliga betraktelse. Bredvid pågår en enorm feministisk organisering”

Touché.

Men, tack Belinda. Under programmet så strömmade det in nya medlemmar till Feministiskt initiativ. Vi ses nästa vecka igen!

13 thoughts on “”Fittstim – Min kamp” – Eller konsten att fastna i historien.

  1. Såg verkligen fram emot Fittstim , tyckte att Äntligen ett granskande feministiskt program på bästa sändningstid! Men vilken fadd smak i munnen jag fick. Fittstim spädde bara på alla fördomar klicheér och grunda analyser kring feminismen. -Precis dem som jag hoppades skulle punkteras i programmet! Blir så irriterad och sorgsen, Gudrun borde få ett eget program istället!

  2. Det vore nog bra om du även tittade på debatt i SVT Play, där det blev en mycket intressantare diskussion mellan feminister som bland annat visade på hur svårt det är att enas om en gemensam definition. För min personliga del tycker jag det är synd bara att feminismen idag inte inkluderar alla som har det svårt i samhället.

    Belindas program är viktigt just för att hon vågar komma med kritik mot feminismen, och det är sällsynt idag. Att vara kritisk mot feminismen jämställs ofta med att vara anti-feminist (vilket kan vara sant), men även (mer skrämmande) med att vara anti-jämställdhet. Belinda vågar höja rösten och säga att alla inte tycker som de högljudda mediefeministerna. När feminismen någon gång i framtiden vågar ta kritik så kan kanske även jag tänka mig att stödja dess arbete, men feminist, det blir jag aldrig.

    • Ja, diskussionen i SVT Debatt var mycket intressantare än Belindas program, jag citerar ju också därifrån i inlägget ovan.

      Det kommer kritik mot feminism hela tiden, inte minst den ständiga interna kritiken och diskussionen som Belinda gnäller över. Problemet med programmet är inte att det kritiserar feminism (jag skulle säga att det knappt tar upp feminism, hon pratar mest om sig själv). Det är verkligen en väldigt märklig hållning att kritisera feminister för att de är så kritiska mot sig själva (”bråkar”), med att säga att en inte får kritisera feminism. Rundgång i metadiskussionen på nåt sätt.

      Vilka grupper är du menar att feminismen inte inkluderar? Och: Är du medveten om att den frågan är just precis det som Belinda kritiserar feminismen för att alltid ställa sig? Hon är alltså kritisk mot en inkluderande feminism där olika sociala grupper får komma till tals, det är inte jag eller den stora massan feminister som är kritiska mot det – vi jobbar hela tiden för att inkludera.

  3. Fast jag tror att den stora massan (vanliga Svenssons) som inte kan så mycket om feminism har precis samma bild som Belinda just på grund av att det skrivs mest i media om den typ av aktiviteter/fenomen och tanken är väl att inte att feminism bara skall vara för de som redan är insatta? Jag själv tycker det är skitviktigt med lika lön för lika arbete men jag känner mig inte hemma i den bild som ges av feminism utåt. Jag tycker kanske istället man skall se till det Belinda uttrycker och fundera över hur skall vi nå ut till fler. Hur skall fler förstå vad det är vi vill. Men vad vet jag, jag är ju inte insatt.

    • Ja, det är möjligt att många har den bilden av feminismen – men Belindas framställning gör väl ingenting överhuvudtaget bättre? Programmet var varken upplysande, kunnigt eller representativt för feminism – det framställde hennes egna fördomar. Jag tror inte att personliga fördomar gör någon klokare. Jag tror att en saklig bild gör folk klokare.

  4. Jag förvånas alltid över kvinnor som säger sig ”inte känna igen sig i feminismen”. Innebär det att de bara känner igen sig, ”känner sig hemma” i den gamla unkna manliga antifeminismen, dvs en värld där bara män styr utan kvinnors inblandning, till och med i frågor som bara rör kvinnor och inte män? Innebär det, att dessa kvinnor är nöjda med hur män historiskt sett inte har tagit tillvara på kvinnors och barns rättigheter och tror de på fullaste allvar att män helt plötsligt kommer att börja göra det?

    Hur många bevis behöver svenska kvinnor egentligen på att kvinnorörelsen och feminismen behövs för att skapa en bättre värld för oss alla? Titta på de länder i världen där ingen kvinnorörelse verkar eller någonsin har verkat. Hur ser det ut i världens gravt antifeministiska länder där inga kvinnor får komma till tals? Vilken kvinna vill flytta dit?

    Antifeministiska kvinnor känner sig antagligen mer bekväma med och ”känner sig mer hemma i”, att män talar åt dem i frågor som bara angår kvinnor samt i frågor som angår oss alla? Antifeministiska män känner sig också mer bekväma med det.

  5. Jag förstår din kritik, men samtidigt kan man se det som ett slags experiment med funderingar som antagligen många människor som inte är särskilt insatta i feminismen har. I stället för att dumförklara kan det vara bättre att föra budskapet vidare på ett mer positivt sätt. Av mina erfarenheter finns det många som missuppfattat vad feminism står för(många tror manshat), vilket är himla trist när det egentligen handlar om jämställdhet. Det borde inte vara för mycket begärt tycker jag, men det är just vad det är verkar det som. I stället för att respektera människors olikheter och mötas så splittras vi. Hat föder hat, och det är inget jag tycker om alls. Även fast det finns kritik att ge så tycker jag ändå som Belinda säger att det är viktigt att debatten sätts igång. När den väl är uppe så kan vi som kallar oss feminister visa och förklara vad det är, i stället för att dumförklara människor som inte är särskilt insatta i vad det handlar om. Kanske är tanken naiv, men jag är hellre det än att vända ryggen åt människor som inte förstått vad feminismen handlar om än. Många är rädda för förändring, jämställdhet är en bra förändring(bästa!) och hur tråkigt det än är, så tar det längre tid för vissa att förstå det.

    • Ja, det är jättebra att debatt om feminism kommer upp på agendan – håller med dig om det. Samtidigt så ser jag inte att det är feminism som hon diskuterar, hon diskuterar sig själv och sina issues.

      Min avsikt är inte att dumförklara människor som inte vet vad feminism är. Däremot, att Belinda eller Ebba som är feministiska förgrundsgestalter (och ska företräda feminism) inte vet vad feminism är och föraktfullt förlöjligar alla feministiska rörelser i ett svep, på okunniga och osakliga grunder – det gynnar inte någon som vill veta vad feminism är.

  6. Ping: Vart har du varit på senaste tiden, Olsson? | Intersektionell solidaritet

  7. Igår var det en jättelik demonstration för allas rätt till sin egen kropp och sexuella självbestämmande i Stockholm. Det handlade i grunden om något så enkelt som att ingen människa har rätt att tvinga sig på någon annan sexuellt.
    Och just nu pågår barnmorskeupproret för fullt, kvinnors horribla arbetssituation (barnmorskor är till 95 procent kvinnor) och födande kvinnors (oavsett om de är hetero, bi eller homosexuella, svarta, vita, bruna eller gula, är forskare på universitetsnivå eller enbart har grundskoleutbildning) otrygghet när de befinner sig i en extremt utlämnande situation som faktiskt kan leda till både kvinnans och barnets död i värsta fall är något som uppmärksammas stort av människor som sätter ned foten och säger:
    NEJ, nu får det vara nog!

    Det är två enkla exempel på feministiska frågor som engagerar mängder av människor just nu. Är Belinda blind och döv som tycks ha missat detta?
    Vad lever hon egentligen i för värld där det ENDA dagens feminister enligt henne bryr sig om är bh-tvång på badhuset och pronomet Hen?
    Man skulle faktiskt kunna tro att hon lever helt isolerad i en stenkula bortom all civilisation eftersom hon på allvar tycks ha missat det enorma engagemang i feministiska frågor som finns därute.
    Det förvånar mig.

Kommentera

