Nationaldag – Hissa svenska flaggan på halv stång

6 juni, Sveriges nationaldag. Dagen då vi firar nationalstaten.

Jag är inte nationalist. Därför kan jag inte fira nationaldagen, oavsett hur oskyldiga arrangemang som anordnas. Några år har jag dock ägnat dagen åt att hålla kritiska icke-nationalistiska och antirasistiska tal. I Feministiskt initiativ Malmö så anordnas ett ”gränslöst” arrangemang där Gudrun Schyman med flera feminister talar.

Sissela Nordling Blanco, Jonas Göthner och Kristin Tran, alla aktiva i Pride, riksdagskandidater för Fi och några av de som står bakom bloggen Fi Intersektionalitet, har startat en debatt på facebook om det lämpliga i att Pride Stockholms ordförande, Pär Wiktorsson, ska hålla tal och hissa den svenska flaggan på Sjöhistoriska museet på nationaldagen tillsammans med riksdagens talesman, Per Westerberg. Pär Wiktorsson gör inte detta helt okritiskt, vilket han förklarar på Pridebloggen och det är bra. Och visst ska queerrörelsen vara stolt över de framsteg som ändå har gjorts i Sverige, men då skulle jag hellre vilja se att Prideflaggan hissades. Det är den internationella queerrörelsen som ska hyllas för detta, det är den som åstadkommit förändringarna.

Men nationaldagen grundar sig i nationalism som bidrar en postkolonial världsordning. Utgår en från ett maktkritiskt perspektiv så tror jag att det bästa är att just peka fingret och kritisera detta för att inte fortsätta bidra till särskiljande och globala maktstrukturer. Hade Stockholm Pride-ordföranden valt att hålla ett kritiskt tal om att den svenska nationen måste rikta internationellt bistånd för HBT-främjande insatser, kräva att Sverige ger uppehållstillstånd till HBT-personer som förföljs i sina hemländer och ge genus-, queer- och antirasistiska utbildningar till samtliga inblandade yrkesgrupper under hela migrationsprocessen och hissa Prideflaggan – fine. Det är bra att han kommer lyfta en del kritik, men att hissa den svenska flaggan i ett läge där Sverige inte gör tillräckligt och utvisar människor till total isolation, förtryck, tortyr eller till och med döden, tycker jag inte är helt okej. I det läget är det mer lämpligt att den svenska queerrörelsen hissar den svenska flaggan på halv stång – som ett ihågkommande av alla förtrykta och mördade HBT-personer som Sverige utvisat.

742

Läs andra bloggare om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements

25 thoughts on “Nationaldag – Hissa svenska flaggan på halv stång

  1. Suck…Alla borde kunna få fira sin nationaldag utan att bli kallad rasist eller nazist. Om fler slutar med det svenska självhatet och i stället säger: ”Jag är stolt över att vara svensk, men jag stödjer inte diskriminering eller rasistiska normer!” Förknippa istället nationaldagen med allt bra som det faktiskt innebär med att vara Svensk. (för vilket annat land har du den friheten som här i Sverige?)

    ”Jag är inte nationalist. Därför kan jag inte fira nationaldagen, oavsett hur oskyldiga arrangemang som anordnas” Hur är den logiken? Känns lite som att säga, det finns vissa muslimer som är terrorister, så det är bäst att utvisa alla muslimer från Sverige.

  2. För att vara helt ärlig har jag aldrig riktigt förstătt den här kosmopolitiska grundhăllningen hos mănga i vänsterkant. Det känns ganska skumt att göra ner nationalismen I SIG när vi samtidigt stödjer kurdisk, palestinsk, etc. etc. nationalism – man făr ha antingen eller tycker jag, antingen en helt nationslös hállning eller att sluta stödja nationsbyggarambitioner hos minoriteter och förtryckta etniska grupper.

    Sen kan man diskutera om vărt majoritetssamhälles nationalism är värd att fira, men det är en annan sak. Jag lutar ăt att man till exempel borde tänka pă finalndssvenskarnas utsatta minoritetssituation vid ett sănt här tillfälle…

  3. svalin: Tackar!

    Eva-Lena: Jag kallar verkligen inte någon för nazist för att den firar dagen, it’s all in your mind. Det finns många länder som är betydligt bättre för många människor och folkgrupper än Sverige. Du upprepar bara en svensk-självgodhet. Som jag skriver så har många saker gått framåt i Sverige, men det finns enormt mycket att göra. Du är helt ute och cyklar med din liknelse med terrorister, går inte ens att svara på.

    Birdseed: Jag stödjer inte första hand kurdisk eller palestinsk nationalism, då har du missförstått mig. Jag är emot det förtryck som dessa grupper utsätts för i de stater/nationer de befinner sig i. Så länge dessa minoritetsgruppers rättigheter inte värnas, så kan det dock vara av vikt att de blir självstyrande. Helst skulle inte jag se något behov av nya stater för att det ska vara möjligt.

    Att som du vilja ge en tanke åt minoritetsgrupper en sådan här dag är väl alldeles utmärkt – själv befinner jag mig i ett område med många samer vars frihet och renbetesmarker beskärs alltmer av den svenska nationens kapitalistiska strävan att samer måste vara vinstdrivande på så lite resurser som möjligt.

  4. Bra inlägg Veronica!

    Även jag anser att nationalistiska jippon bidrar till att exkludera de som inte känner sig representerade i dessa konstruerade symboler och nationalistisk självgodhet som brukar karaktärisera ALLA nationaldagar. Jag kan ha viss förståelse t.o.m för de nationaldagar som uppstått för att fira frigörelsen från en supermakt som invaderat de som t.ex. i fallet med Norge. Men har ännu svårare för nationaldagar som lik den svenska nationaldagen konstruerats artificiellt. Dessa syftar i sådana fall att skapa ett ”vi” på bekostnad av att neka/gömma undan den nationella mångfalden som länge/alltid funnits i det territoriet. I det svenska fallet på bekostnad av samer, tornedalingar, romer, sverigefinnar, etc. På så sätt nekar man den månfalden som alltid funnits och bidrar till att öka intoleransen och exkludering av de nya grupper som lever här.
    Jag kan ha förståelse (om än inte stödja) de nationalistiska drag som finns hos folk som förtrycks . Hos dessa folk blir deras flagga och andra nationella kännetecken såsom språk, klädedräkt, sånger, etc. i sig kampsymboler som förbjuds, förföljs, etc. i samma takt som de som kämpar för att uppnå rättvisa utsätts för förföljelser, massakrer, militarisering av sina territorier, etc. Men t.o.m då riskerar denna nationalism så småningom bli exkluderande som vi nu kan se skett i staten Israel som från att ha haft Davis stjärna som både motståndssymbol och stigma när de märktes med den av nasisterna, har ovandlat denna symbol till fötryckssymbol.

    När en f.d kolonialist land som Sverige bejakar ännu mer sin nationalism får vi som redan nu känner oss exkluderade och får vår rörelsefrihet begränsad av rädsla för nasistattacker, kalla kårar.

    Sverige har en kolonial historia (kolla historien om slavkolonin S:t Bartolomeus, missionärande, plundringar av andra länders nationalskatter och andra folks kvarlevor, etc. Dessutom har Sverige med skattemedel stött Rasforsknings Institutet i Uppsala som bidrog till rättfärdigande av Nazitysklands utrotningspolitik.
    Sverige har dessutom en ny-kolonial nutid som tar sig i uutryck genom de ”svenska” företag som med svenska flaggan som tävkmantel dagligen plundrar andra länder på sina råvaror och begår grova brott mot de mänskliga rättigheterna i jakt på vinster. Är detta något att hylla/fira?

    Är det något ”svenskt” jag kan tänka mig att fira är lite mer äkta folkliga symboler som t.ex. Midsommar eller ännu bättre alla dessa hjältar födda i Sverige som offrat sitt liv för en rättvisare Världen som t.ex. Olof Palme, Harald Edelstam eller de som var bereda att göra det ombord på Ship to Gaza!

  5. Ping: På nationaldagen borde flaggan hissas på halv stång « Intersektionell Solidaritet, frihetlig socialism och feminism

  6. Eva-Lena,
    ”… allt bra det faktiskt innebär med att vara svensk.”

    Vad är det att vara svensk? Vilka är svenskar? Vilka är det som får vara med och fira din svenskhet?

    • Alla får vara med och fira!
      Ska man verkligen behöva förklara vilka som är svenskar? Om du har svenskt medborgarskap är du svensk …. Att fira nationaldagen är inget rasistiskt eller nazistiskt. Att fira nationaldagen är som att fira midsommar det är en tradition, bara det att i denna traditionen firar man att man är svensk och älskar Sverige och om man inte får älska sitt land utan att bli kallad rasist är något fel. Bara för att man älskar sitt land betyder inte det att man hatar något annat land eller hatar vissa minioriteter. Detta va det mest patetiska inlägg jag någonsin läst, snacka om fördommar..

  7. ”alla förtrykta och mördade HBT-personer som Sverige utvisat”

    Vad har du för referenser till att de mördats?
    I vilka länder?
    I vilket antal?

  8. ”Vad är det att vara svensk?”

    Skämtar du?

    ”Vilka är svenskar?”

    Vilka är kurder? Vilka är polacker? Vilka är assyrier? Frågan är skrämmande om den är seriös.

    Vet du verkligen inte vilka som är svenskar? Folklivsforskaren Åke Daun har skrivit en utmärkt bok på ämnet men de som bott här en längre tid förväntas inte behöva den för att kunna svaret på den frågan.

    ”Vilka är det som får vara med och fira din svenskhet?”

    Alla får vara med och fira svenskhet, precis som jag firat massor av olika saker som jag inte är, jag har exempelvis deltagit i en polsk folkfest. Jag hade inget emot att fira polskhet trots att jag inte är polack. Jag hade inget emot att fira italenskhet trots att jag varken är italienare eller katolik.

    Du får ursäkta men dina frågor verkar mest vara en ursäkt att inte lära sig någonting om världen. Alla jag känner förstår det här, de flesta av dem har rest runt i världen och ingen som har det skulle inte veta svaret på frågan.

    Jag skrev nyligen om Dr Yueh-Ting Lee hans forskning om stereotyper bevisade 1995 att folk som har stereotyper oftast underskattar skillnader mellan olika grupper.

    Dvs personer som aldrig träffat irländare i hela sitt liv kommer inte – som många hävdar – att överskatta skillnaderna mellan svenskar och irländare. De kommer att underskatta dem. Den goda nyheten är att de flesta som har dessa åsikter ändrar dem när de träffar på vad de kommenterar.

    Dvs de flesta med en sterotyp uppfattning om vietnameser upphör ha den när de träffar vietnameser.

    Däremot de som aldrig träffar vietnameser kan fråga ”vad är en vietnames?” hela livet ut.

  9. Bo Grahn: RFSL-rapporter och internationella HBT-organisationer har gjort en del sådana konstateranden. I länken ovan tar en homosexuell man livet av sig innan han hinner bli utvisad, ”i förebyggande syfte”.

    Erik: Jag tycker Anna-Karins frågor är rimliga att ställa sig, och du ger inga riktiga svar på dem.

  10. Veronica:

    Här är svaren på hennes frågor.

    ”Vad är det att vara svensk?”

    Det är att motsvara de levnadsmönster, den kultur och de sociala raster som utmärker Sverige och dess tillhörande kulturella bakgrund. Där ingår förstås att förstå vilka dessa mönster är också. Nåt de flesta människor gör helt utan utbildning genom det som på universitetet kallas socialiseringsprocessen.

    ”Vilka är svenskar?”

    De som korrekt identifierar och motsvarar ovan nämnda mönster.

    Observera att de som inte är svenskar inte är mindre identifierade med sådana mönster och raster. De är bara identifierade med andra länder än Sverige. Ingen är någonsin fri från nationer, hela den iden skapade Sovjet (som också är en nation för övrigt – det är alltså Sovjetisk nationalism – själv föredrar jag jämförelsevis Sverige)

    ”Vilka är det som får vara med och fira din svenskhet?”

    Alla som uppskattar svenskhet får vara med, detta oavsett om de själva är svenskar eller inte.

    Det är det som är det fina med att uppskatta skillnader istället för att gå på fördomen att skillnader antingen inte finns eller iaf är dåliga.

    Vi kan jämföra Ian Hacking versionen av Sveriges historia

    1. Goterna fanns inte
    2. Om de fanns var de iaf inte svenskar
    3. Och om de fanns och om de var svenskar så var de iaf onda

    Osv…Ad-hoc supreme deluxe plusmeny.

  11. Erik: Enligt din definition är jag inte svensk – jag tillhör inte 1 kultur.

    Anser du att svensk kultur är just 1 kultur? Oföränderlig? Inte i samspel med andra kulturer? Kan 1 kultur finnas i flera nationer? Jag tycker att du verkar förenkla kulturbegreppet.

  12. Veronica:

    Det handlar givetvis inte om att inte få bete sig på något annat sätt alls.

    Vad det handlar om är den kultur som du lutar mest åt, dvs det normala (vanligaste) sociala rastret. Om det normala i mitt liv är falukorv betyder det inte jag aldrig får käka kebab. Det betyder bara att det normala inte är kebab utan falukorv. Det betyder inte jag inte gör något annat det betyder jag lutar mest åt falukorv.

    Om du enligt den definitionen inte är svensk så är det för min del helt ok. Det finns flera andra länder vars kultur du kan ha, kanske Irland, Norge eller varför inte Sydkorea? Det är dock ingen orsak att inte fira svenskhet på nationaldagen. Det vore som att vägra fira andra födelsedagar än sin egen. Polska folkfester är underbara!

    Att de inte spelar svensk folkmusik beror inte på att de ogillar eller exkluderar svenskar. Det beror på att det inte är svensk kultur som firas på en polsk folkfest. Av samma anledning är det inte du som firas på dina vänners födelsedagar. Det betyder inte du skall avstå från firande för att inte du också firas.

    Du behöver såklart inte vara svensk för att fira svenskhet. Du kan (och får) gilla och fira svenskhet även om du är sydkorean, japan eller libanesisk. Allt som krävs är att du gillar svenskhet.

    Din sista fråga är i mitt tycke underlig. Hur skall det kunnas finnas nåt samspel mellan kulturer om det inte finns några kulturer som kan samspela med varanra?

    Anser jag att svensk kultur är 1 kultur? Ja det gör jag. Det finns ingen så balanserad människa denne inte är 51% svensk och 49% norsk (dvs svensk som en av mina vänner som också är lite finsk) eller vice versa Naturen producerar inte den teoretiskt optimala siffran 50-50. Någonting slår alltid över. Att svenskhet slår över kallar vi alltså ”typiskt svenskt”

    Anser jag kultur är oföränderlig? Svar ja och nej. Alla kulturer rör sig men kulturer inom samma grupp/region rör sig åt samma håll (står alltså stilla i förhållande till varandra) medan kulturer i en annan grupp rör sig åt ett annat håll och därmed är skillnaden mellan kulturer mellan regionerna inte bara i förteelse utan de rör sig även åt olika håll.

    Vilket förklarar att den empiriska forskningen med bland annat Fons Trompenaars beskriver kulturer som beständiga över tid.

    Anser jag kulturer är i samspel med andra kulturer? Ja och nej, det beror på läget i förhållande med varandra. Kulturer är i samspel med sina grannar inom samma grupp (inte minst uppenbart av stora likheter i språket i Afrika) men de är inte i samspel med kulturer i andra regioners kulturgrupper. De har helt andra värderingar.

    Här har du exempelvis Geert Hofstedes graf med Sverige jämfört med resten av världen. Som du ser tycker de flesta globalt att Sverige i flera avgörande fall är extrema radikaler. Vår syn på könsroller anses globalt vara tokig. Vår syn på maktdistans också rätt extrem. osv

    Med tanke på att jag använder de två mest dominanta forskarna i interkulturell undervisning från 2000-talet så skulle jag knappast säga att jag förenklat kulturbegreppet.

    Snarare skulle jag säga att åsikten jag förenklat kulturbegreppet motsvarar Dr Yueh-Ting Lees och Jussim Lees upptäckt att folk tenderar att underskatta skillnader mellan grupper (Stereotype accuracy, toward appreciating group differences 1995) Enligt forskarna så antar folk sedan länge att gruppskillnader är a) felaktiga b) överdrivna vilket i sig är en överdriven fördom.

  13. Erik: Hela din ton är ett ”vi” och ”dem”, vi är olika, vi bör bete oss ”normalt”, du ”får” fira sverige även om du inte är svensk men det ”krävs” att du gillar ”svenskhet”, ”dominanta forskare” etc.

    Vi har helt olika grundläggande syn helt enkelt. Jag menar att särskiljande skapar makthierarkier (kortfattat under fliken Intersektion ovan). Tänker inte ägna tid åt att diskutera detta i all oändlighet, men här är andra lästips där du hittar andra utgångspunkter om du är intresserad:

    Paradoxes of multiculturalism av Aleksandra Ålund och Karl Erik Schierup.

    Zizek, Slavoj (2009) Violence (London: Profile Books LTD).

    Ferguson, Iain m.fl. (2005) (eds.) Globalisation, global justice and social work.

    Haraway, Donna (1988) Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective, in Linda McDowell and Joanna P. Sharp (eds.) (1997), Space, gender, knowledge: Feminist readings. London: Arnold.

    Sjöberg Katarina (1999) (red.) Mer än kalla fakta: Kvalitativ forskning I praktiken. Studentlitteratur.

    Layder, Derek (1998) Sociological practice: Linking theory and social research. Sage.

    Och nej, jag äter inte falukorv.

  14. Bor du i Sverige så är du svensk. Om du bor någon annan stans och vill kalla dig svensk så varsågod. Det har ingenting med om du äter falukorv att göra.
    Nationaldagen firas på samma sätt som min födelsedag, inte för att jag är bättre än alla andra utan för att jag är glad att jag finns.

  15. Veronica:

    Dominanta forskare är det konstigt du kritiserar att jag har då du själv har det. Intersektionalism – som du hänvisar till – heter ju från början ”black feminist thought” och har sina dominanta motsvarigheter i Kimberle Crenshaw och Patricia Hill Collins USA.

    Det saknas givetvis inte makthierarkier på amerikanska universitet.

    Beträffande att ”bör” bete sig normalt så har du förväxlat orden normal och norm. Det normala är ingen norm. Norm är en regel för hur man bör bete sig. Det normala är dock ingen regel utan en beskrivning av den vanligaste fördelningen i efterhand.

    Exempelvis kan coca cola undersöka om flest människor väljer cola eller pepsi i blind-test.

    Att du inte är svensk säger ingenting, det är som att säga ”jag dricker inte Coca Cola” Det relevanta för en studie är vad du faktiskt dricker (väljer) vilket per definition väljer bort andra saker. Välj gärna bort svenskhet till förmån för något av de andra alternativen i världen

    Men berätta vilket alternativ du valde så vi kan ha en ärlig diskussion också.

  16. hest?: ?

    Jörgen: Jag förstår bara inte vad nationalstaten har att göra med att vi är glada för att vi finns. Människor finns över allt på jorden, och statslösa är förmodligen också glada att de finns.

    Erik: Jag är högst medveten om makthierarkierna inom akademin (och kritisk till dem) eftersom jag arbetar där – finns få ställen som fylls av så mycket maktkamper. Jag försöker att inte delta i dessa och anser inte att vissa forskare är dominanta. En del har haft spridning, som de du nämner och deras teorier vidareutvecklas.

    Normal och avvikande är varandras motsatser. Den som avviker från sociala normer är likaså just avvikande. Att döma ut folk som avvikande är ett effektivt sätt att ta avstånd, något som ständigt görs inom makthierarkier som könsförtryck, rasism, homofobi etc.

    Du missar poängen, jag ”väljer” inte 1 alternativ eftersom det finns en mängd beskrivningar som passar in på mig och de förändras med tiden, och beskrivningarna ter sig olika i olika sammanhang. Jag är dock vit kvinna tex, det kommer jag nog aldrig undan.

  17. Veronica:

    ”Erik: Jag är högst medveten om makthierarkierna inom akademin (och kritisk till dem) eftersom jag arbetar där – finns få ställen som fylls av så mycket maktkamper.”

    Är du kritisk till makthierarkier men arbetar akademiskt? Hur går det till? Hur kan man undervisa utan att delta i och därmed stödja makthierarkier? Det går inte ens inom coaching som jag sysslar med.

    Makthierarkier är en förutsättning för det moderna mänskliga samhället och då jag inte vill tillbaka till forntiden så stödjer jag makthierarkier. Min passion är vilken grund dessa hierarkier baseras på.

    Dvs huruvida de baseras på innehåll/prestation eller abstrakta subjektiva ting som popularitet.

    ”Jag försöker att inte delta i dessa och anser inte att vissa forskare är dominanta.”

    Vad menar du? Einstein är dominant. Karl Marx är domimant. Frans Boaz är dominant (det är hans kultursyn du själv har så hur kan du mena att den inte är dominant). Vems åsikter tror du akademin sysslar med egentligen?

    ”En del har haft spridning, som de du nämner och deras teorier vidareutvecklas.”

    När teorierna alla använder har samma grund innebär varje utveckling en starkare dominans av fältets ledare och dennes grundmaterial. Precis som ett pyramidspel, det gäller att komma tidigt och dra nytta av den kumulativa effekten.

    ”Normal och avvikande är varandras motsatser. Den som avviker från sociala normer är likaså just avvikande.”

    Nej, den som avviker från sociala normer kan antingen vara normal eller inte. Bägge alternativen är möjliga. En social norm är lika ofta baserad på en liten elit (skådespelare, fotomodeller, politiker) än på allmänheten.

    Det existerar inte någon relation mellan norm och normal. Det är en grov förväxling.

    ”Att döma ut folk som avvikande är ett effektivt sätt att ta avstånd, något som ständigt görs inom makthierarkier som könsförtryck, rasism, homofobi etc.”

    Det där du räknar upp är hat.Att tycka om någonting mer än något annat är inte att visa hat. Jag har på mig en tröja jag gillar idag, det betyder inte jag hatar alla andra plagg i garderoben. Eller ta fotboll som exempel: Jag föredrar mitt favoritlag, det betyder inte jag hatar de andra lagen.

    Det finns tokiga människor i fotbollsvärlden som hatar, de brukar kallas huliganer men de utgör en pytteliten minoritet av alla människor som har ett favoritlag. Dessutom tenderar de ofta inte ens vara intresserade av matcherna. När andra tittar på sitt lag så tittar huliganerna på sina nävar.

    ”Du missar poängen, jag ”väljer” inte 1 alternativ eftersom det finns en mängd beskrivningar som passar in på mig och de förändras med tiden”

    Nu missar du poängen Veronica, vårt (människans) språk har inga absoluta egenskaper. Den enda användning av människospråk som har absoluta egenskaper är specifika förteelser som ex. juridiska dokument.

    Det normala för människan är dock inte att skriva eller tala på samma sätt som ett juridiskt dokument.

    Man använder alltså den beskrivning som passar bäst och eftersom ingen människa någonsin uppnår 50-50 på något fält så finns det alltid en mest rätt beskrivning på allting.

    Detta är för övrigt också orsaken kreationism inte hamnar parallellt med evolutionsteorin. Det betyder inte evolutionsteorin är perfekt, det betyder man väljer den bästa beskrivningen av två ej perfekta sådana.

    ”och beskrivningarna ter sig olika i olika sammanhang. Jag är dock vit kvinna tex, det kommer jag nog aldrig undan.”

    Ok låt oss besvara den frågan utifrån dina premisser. Vit? Jag har aldrig träffat en vit människa i hela mitt liv, jag har träffat människor i olika nyanser av rosa, röd, brun och gul däremot. De människorna i sin tur växlade hudfärg med säsongen.

    Med sådana mått skulle att kalla en människa vit dels vara faktamässigt fel färg och dels sprida fördomen att alla etniska västeuropeer har samma hudfärg. Men vi gör det ändå för det är så människor funkar.

    Därmed är det normala att tala så. Och detta även om det blivit norm att i vissa fält hävda motsatsen.

  18. Ett land som sverige som ställer upp över allt, hjälper människor runt om hela jorden hela tiden, över allt. Gör man mycket kommer det automatiskt bli fler misstag. Sen kan man ju också göra ingenting bga. att man automatiskt inte kommer göra något fel.
    Lite perspektiv tack. Är less på detta ”Sverige e så dåligt” kackel.
    Se vad Sverige gör som är bra i stället. Jag annser i alla fall att det är värt att fira.
    Ps. När ska vi kvotera in vänsterhänta, Dyslektiker, Diabetiker, Hjulbenta och personer som stammar i styrelsena?(för de verkar bara vara styrelseabeten som är viktigt.) Ds.

  19. Ping: QMK intervjuar Sissela Nordling Blanco « Queersmotkapitalism

  20. Ping: Protester mot att Stockholm Pride firar nationaldagen « Feminististiskt Initiatitiv Intersektionalitet

  21. Ping: Årets plus och minus « Intersektionell Solidaritet – där det finns makt finns det motstånd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s