Jag är i alla fall ingen Anka

Förra inlägget kom ur den blossande debatten om Anna Ankas rop efter fler lyxfruar i Sverige. Länkade aldrig till den artikeln där, men läs gärna Anna Ankas ”bidrag” till jämställdhetsdebatten också. 

Samuel Kvist, talesperson Fi Stockholm och Gudrun Schyman sätter idag fingret på vad den här debatten egentligen borde snöa in på för oss som kanske inte i första hand bekymrar oss över hur vi ska få tid att gå på manikyr istället för att arbeta, utan på hur tiden ska räcka till för familjelivet: Arbetstidsfrågan. Feministiskt initiativ lär bli det enda partiet i valrörelsen 2010 som lyfter tidsfrågan. Läs artikeln på Aftonbladet Debatt.

Jag är i alla fall ingen lyx-Anka. Är du?

Läs andra bloggare om , , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “Jag är i alla fall ingen Anka

  1. Även Kalle Anka kommer från USA, och han är heller inte på riktigt, bara på låtsas…

    Lycka till med ditt nya uppdrag ”doktorn”😉
    Det är i alla fall på riktigt…Och förmodligen bättre för fler Svenska Kvinnor, än dom som fru Anka vill vara ”förebild” för.

    janne

  2. De allra flesta här i Sverige har en helt annan syn på hur familjelivet skall organiseras än Anna Anka. Men jag tycker inte det ger oss rätt att vare sig förlöjliga eller att idiotförklara henne. Jag tycker att det sättet som hela det Politiskt Korrekta etablissemanget har beskrivit och behandlat henne är direkt osmakligt. Men hon verkar stark och verkar tåla det mesta.

    Man kan väl för f****n säga i debatten att man inte är överens med hennes värderingar utan att idiotförklara både henne och alla andra som möjligen tycker som hon. Varför inte erkänna att vare sig omvärlden eller Sverige är så likriktade som de Politiskt Korrekta önskar. (Ibland får jag spykänslor över Svensk offentlig debatt).

    Jag har personligen inte lust att ha henne i huset. Och har inte råd heller. Men det ger inte mig rätt att idiotförklara dem som vill organisera sitt liv på just det sättet.

    Däremot skall jag berätta en tänkvärd historia från andra kulturer. I många år var jag ”Quality and Safety Manager” hos ett stort börsnoterad rederi i Oslo. Bland mina arbetsuppgifter var att genomföra ”Internal Audits” ombord på våra båtar runt om i världen. Vilket i korthet innebar att jag intervjuade fartygets besättning och kontrollerade att de hade de kunskaper de borde ha och kunde de procedurer som rederiet hade. Och eftersom det i huvudsak var Fillippinska besättningar så lärde jag känna deras attityder ganska väl. Vid varje intervju diskuterade jag familj med dem eftersom det är väldigt viktigt för dem och därmed en bra ”dörröppnare” till ett jobbsamtal. Men efter många hundra intervjuer och långvarigt umgänge ombord och i land lärde jag mig en sak:

    De här karlarna ansåg mer eller mindre att jag var en kvinnomisshandlare. Därför att en man i min ställning hade en hustru som arbetade. De såg på saken ungefär som så här: ”Mr ”Donkeyman” is a senior official in a great shipping company. He earns a lot of money. And still he sends his wife out to work.” När jag dessutom erkände att jag inte hade vare sig hembiträde, trädgårdsmästare eller något annat tjänstefolk så var deras dom klar. Jag var nog en bra och trevlig rederiman. Men jag behandlade min hustru väldigt illa.

    Kanske man skall tänka på att våra Svenska värderingar egentligen utgör en liten minoritetsåsikt sett på världsbasis.

  3. Kalle, är det ”politisk korrekt” att ställa sig frågan hur hembiträden och tjänstefolk behandlas och intressera sig för deras förutsättningar? Själv betraktar jag inte jämställdhet och jämställt färäldraskap som en ”svensk värdering”. Jämställdhet är en global issue.

    Får väl ta och påminna om att lyxfruarns åsikter väl också får klassas som minoritetsåsikter.

Kommentera

