Rösta mot Sverigedemokraterna i kyrkovalet

Det är kyrkoval har jag förstått. Jag är måttligt intressad ska jag erkänna, tycker det är märkligt att kyrkan och politiken blandas ihop i vårt så kallade sekulariserade land.

Men Sverigedemokrater och Kristdemokrater hårdsatsar med sin tvivelaktiga människosyn och jag kommer därför lägga en röst mot dem. Och eftersom Feministiskt initiativ inte ställer upp i kyrkovalet så är jag på jakt efter en kandidat från något mer vettigt parti som har följande egenskaper:

Sekulariseringsförespråkande svart feministflata, dövblind rullstolsburen och gärna prästvigd muslim. Kom gärna med tips på kandidat att kryssa!

Läs Gudrun Schymans debatt mot Sverigedemokraternas Jimmy Åkesson på SVT Debatt.

För övrigt så drar Feministiskt initiativ Stockholm idag igång Uppstart 2010 med fokus på kommun- och landstingsvalen. Det blir spännande…

Uppdatering: Mycket idag! Gudrun Schyman talar på Nätverket Svart Måndags viktiga Freedom Not Fear på Sergels torg. gå dit!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

15 thoughts on “Rösta mot Sverigedemokraterna i kyrkovalet

  1. Jag uppfyller inte dina krav på kandidat, men andra kanske inte har så högt ställda förväntningar och kanske kan tänka sig rösta på en halvfet gammal gubbe med feministiska böjelser.

    Jag kandiderar i Uppsala stift för Öppen Kyrka- en kyrka för alla(ÖKA) till stiftsfullmäktige och kyrkomötet.

    http://www.oppenkyrka.se

  2. Om du är ”måttligt intresserad” av kyrka och kyrkoval, och samtidigt förespråkar sekularisering, så har jag ett tips:

    Gå ur Svenska kyrkan!

    Nu känner jag ju inte dig, men om du är religiöst ointresserad och kyrkligt oengagerad så finns väl ingen vits med att kvarstå som medlem?

  3. Är det motverka SD du vill så måste du lägga din röst på ett icke-partipolitiskt alternativ som: POSK eller FRIMODIG KYRKA. Detta eftersom alla de politiska partierna sammarbetat med SD i kyrkan. Vi är fler som tycker det är konstigt att kyrkan och politiken blandas ihop, därför röstar jag på FRIMODIG KYRKA.

  4. Ingemar: Har planerat att gå ur kyrkan i flera år… men har uppenbarligen varit lat. Nu när jag skulle fylla i blanketten så kom jag på att jag skulle ta och rösta först. Nå’n nytta ska jag väl göra innan jag lämnar😉

    Nineve: Tack för tipset…

  5. ”Jesus är själv mycket tydlig med att äktenskapet är till för man och kvinna. FRIMODIG KYRKA anser därför att Svenska kyrkan inte kan viga samkönade par ifall vi får en könsneutral äktenskapslagstiftning i Sverige.” citat hämtat från Frimodig kyrkas hemsida.

  6. Nineve, inte bära falskt vittnesbörd mot sin nästa. Mig veterligen samarbetar ingen nomineringsgrupp med SD i Kyrkomötet.

    Däremot lär väl Frimodig Kyrka och SD gemensamt argumentera mot kyrkostyrelsens förslag om att Kyrkan skall behålla vigselrätten och att Kyrkans präster skall ha rätt att viga samkönade par.

    Öppen kyrka(ÖKA) har tagit stark ställning för kyrkostyrelsens förslag. Det kanske var därför du glömde ÖKA bland de partipolitiskt obundna nomineringsgrupperna?

  7. ALLA de politiska partierna INKL ÖKA sammarbetar med SD genom att konservera ett partipolitiskt valsystem i svk som håller dörren öppen för dem. Man har vidare hjälpt dem genom att införa direkta val till stift och kyrkomöte

    Det var därför jag inte nämnde ÖKA för det hjälper nämligen inte att rösta på ÖKA för att rösta mot SD.

  8. Ping: Feministiskt Initiativ – när alla andra slutat bry sig « Roya – Intersektionalen

  9. Ping: Parvin Ardalan skriver om feminism och det iranska motståndet « Roya – Intersektionalen

Kommentera

