Schyman uppmanar till nytt valsystem

På SVD skriver Schyman idag om att Sverige behöver ett nytt valsystem. Efter att ha varit en av dom som tar emot en massa samtal och mejl från väljare som uppger att de fått konstiga svar från valförrättare och efter att själv ha gått runt i förröstningslokaler (i det eviga påfyllandet efter att valsedlarna kastats bort) och frågat valförrättarna om hur en väljare ska göra när de ska rösta på Feministiskt initiativ på en blank valsedel, ja då är jag helt på det klara med att nuvarande system är ohållbart.

Några få, en minoritet, i förröstningslokalerna har svarat korrekt. Flera har blivit direkt sura och fällt kommentarer som att ”det är inte mitt ansvar!” Det är beklämmande att jag som väljare ska behöva upplysa valförrättarna om att det visst är deras ansvar att svara korrekt. Håller därför helt med Schyman när hon skriver:

Att integritet har blivit ett begrepp i årets val är bra. Men det handlar inte om kvinnors rätt till kroppslig integritet, rätt till abort och frihet från våld. Det handlar uppenbarligen heller inte om väljarnas integritet. Ska väljarna verkligen behöva avkrävas en offentlig kamp med demokratins ”väktare” för att få rösta på det parti den hade tänkt?

Det är tveksamt om vi kan kallas för en demokrati om vi inte har fria fungerande allmänna val. Läs mer på Schymans blogg om valmyndigheten och ansvariga ger fel besked till väljare. 

Har du röstat fel så kan du göra om din röst på valdagen 7 juni. Läs om det här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

8 thoughts on “Schyman uppmanar till nytt valsystem

  1. Hej!

    Man kan ju diskutera om man ska ha en gräns på 1 %för att få valsedlar tryckta och utlagda i alla vallokaler. Men varför sa Schyman aldrig det när hon var ordförande i vänsterpartiet?

    Sanningen är politiken ofta fungerar så. Istället för att diskutera principer bekymrar sig politiker bara om såna problem som kan drabba partiet.

    Har feministiskt intitiativ beklagat att sd inte fått köpa reklam hos vissa TV-bolag, ja först fick inte heller junilistan det. Man kan har vilka åsikter man vill om både sd och jl, själv ogillar jag starkt sd och sympatiserar inte med jl, men det är en principdebatt.

    För om fi menar man ska ha rätt att stänga ute sd från vissa arenor för att man ogillar deras politik kan etablerade partier givetvis använda samma argument mot fi.

    Jag menar inte att man helt ska slopa gränsen för skattebetalning av valsedlar, då skulle varje vallokal kanske vara tvungna att ha typ 100 valsedlar i sina vallokaler även från sk skämtpartier. Men varför inte en gräns på 0,1 % istället för 1 % för att få valsedlarna tryckta och distribiuerade i nästa val?

    Men partier diskuterar bara problem som drabbar det egna partiet. Och där betet sig etablerade partier och övriga partier som fi, sd, jl eller piratpartiet likadant.

    Men handlar politik bara om sånt som gynnar det egna partiet? I den offentliga politiskt retoriken i alla fall så är det principerna som är viktiga. Så bör det vara i praktiken också.

    Bengt

  2. Bengt, du har missat att vi många gånger och i många artiklar just sagt att det inte går att tysta sd för evigt. Sd vinner på ett martyrskap. Problemet är att ingen granskar deras exterma politik. Om det gjordes skulle ingen reklam i världen kunna hjälpa dom.

    Politik handlar om att få igenom samhällsförändrande förslag. Att alla väljare ska ha lika möjligheter att få rösta på det parti väljaren vill borde vara en grundprincip i en fungerande demokrati. Men du kanske inte håller med?

  3. Veronica

    Men kritiserade fi att TV4 ville neka först både junilistan och sd reklammöjlighet? När det gäller jl var det ju helt absurt eftersom de faktist blev tredje största parti i förra EU-valet. (Att de har dåliga opinionsiffror idag kvittar ju eftersom det inte är sånt som kan avgöra vilka partier som ska få göra reklam). Ännu kan sd inte få göra reklam. Som privat företag avgör TV4 givetvis själv det men andra partier kan ju kritisera det.

    Har du någon länk till någon central fi-politiker som kritiserade TV 4 för att de nekade sd, och till en början även jl, reklamplats?

    ”Att alla väljare ska ha lika möjligheter att få rösta på det parti väljaren vill borde vara en grundprincip i en fungerande demokrati. Men du kanske inte håller med?”

    Det blir besynnerligt du frågar det eftersom jag redan förklarat att jag menar det är ett demokratiska problem att partier som fick hyfsat med röster i förra valet måste betala mycket pengar för att få sina valsedlar utplacerade. Det har jag redan förtydligat.

    Men menar du verkligen att ALLA partier ska få valsedlar betalda av skattepengar. I Malmö har vi en halvgalen man som vid förra valet registerade typ 10 olika partier inför riksdagsvalet. Skulle då staten betala alla hans partier (varav de flesta fick noll röster)? Jag menar det blir helt absurt. Något kvalifikationskrav är berättigat enligt min bedömning. Men jag har inga problem att gränsen för att få gratis valsedlar ska vara 0,1 % istället för 1 %.

    Min kritik riktar sig annars mot Schyman som jag menar är populistisk när hon framför kritiken nu och aldrig sa något när hon var engagerad i vänsterpartiet. Det är givetvis inget som kan användas som argument mot övriga i fi men det gör att Schyman förlorar en del av sin trovärdighet. Och så fungerar det tyvärr för de flesta politiker. Ofta talar man om principer men när det gäller den här typen av ärenden så är det egna partiets möjligheter man egenligen värnar främst.

    Min kritik riktar sig alltså inte bara mot fi utan mot alla partier.

    Det är tragiskt om något.

    Bengt

  4. Hej Bengt.

    Jag kritiserade TV4 uteslutande av mindre partier i P1 Medierna. Vår hållning är att det inte går att tysta sd. Låt dem komma fram, men vi uppmanar också medier att granska deras politik. När det gäller TV4 är den senaste ursäkten till att Fi inte får vara med att vi inte finns representerade i Europaparlamentet, vilket vi ju finns med en medlem där.

    Vi har skrivit bla här:

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/17/mediernas-nej-till-sd-och-fi-reklam-visar-att-demokratin-har-flyttat-ut-pa-natet

    Vi har inte sagt att staten ska betala alla partiers valsedlar. Vi uppamanar till ett nytt system, och uppamanar valmyndigheten att ge raka besked om vad som gäller. De säger till oss (och i gårdagens SVD) att ”Fi” på blank valsedel kanske kommer att gälla som en röst på oss. Till väljarna säger de att det kommer att gälla. Det är orimligt att väljarna inte kan vara säkra på att deras röster gäller eller inte. Det är också orimligt att valförrättare fortsätter att placera våra valsedlar i andra delar av vallokalen (mot valmyndighetens senaste riktlinjer!) så att väljarna hör av sig till oss och säger att de inte hittat några valsedlar – en del har därför inte orkat jaga utan röstat på ett annat parti istället, vilket inte var deras intention. Det är orimligt att valförrättare inte kan svara korrekt på den enkla frågan om hur man röstar. Det är orimligt att vi förväntas jaga valbussar och åka landet runt och fylla på våra valsedlar när de systematiskt kastas, när valförrättarna enkelt skulle kunna lägga upp nya – om det fick enligt lag. Det är ett orimligt system.

    Att du inte gillar feminister står fullständigt solklart efter din smutskastning på Qruiser.se i förra valrörelsen, Bengt Held.

    Kul att du läser feministiska bloggar i alla fall. Lyft gärna frågan om nytt valsystem i ditt eget parti, fp, om du tycker att det finns problem med det.

    Vänligen

  5. Veronica

    ”Att du inte gillar feminister står fullständigt solklart efter din smutskastning på Qruiser.se i förra valrörelsen, Bengt Held.”

    Vad är det här för desperat försök till argumenation. För det första har det inte med saken att göra, för det andra skulle jag kunna kalla det du skrivit om tex fp för smutskastning av liberaler, för det tredje har jag aldrig kritiserat alla feminister. Du verkar fått för dig att fi är feminister och inga andra är det. Men kan mycket väl ogillar fi och vara för någon variant av femnismen.

    ”Kul att du läser feministiska bloggar i alla fall. Lyft gärna frågan om nytt valsystem i ditt eget parti, fp, om du tycker att det finns problem med det.”

    Jag läser många olika typer av bloggar, gör inte du det?

    Och återigen är du desperat och fördomsfull när du skriver jag är fp.politiker. Jag har för flera år sedan slutat engagera mig i det partiet och har sedan också lämnat det helt och jobbar idag som partipolitiker.

    Men fi har ofta samma retorik om män som sd om invandrare. Det är som om man ska ha någon som är ”fiende” och som man buntar ihop.

    Min kommentar till dig om det här måste ha svidit eftersom du desperat börjat tala om helt andra saker. Du gör bort dig själv.

    Men det verkar ju som om fi menar att alla som kritiserar partiet är emot feminism, så enkelt för då måste fi inte bekymra sig om saklig kritik.

    Faktum är att Schyman har fifflat med skatten och därför fick lämna som ordförande i v. Då skyllde hon på sin man. Som om en kvinna inte kan ha eget ansvar för sin situation.

    Fi får nog bara några promille, det är ursäktat att det är jobbigt med kritik mot partiet då. Men mer konstruktiv kan du ju vara när jag riktat kritiken om partiegoism mot alla partier.

    Bengt

  6. Rättelse av mitt förra meddelande

    ” jobbar idag som partipolitiker.”

    tvärpolitiskt ska det givetvis vara. Hur skulle det vara om du faktiskt försökte hitta om något är sant innan du publicerar vilka partier som jag är engagerad i.

    Bengt

  7. Det verkar som om du inte vill publicera mina kommentarer på hemsidan, du brukar annars publicera kommentarer ganska snabbt. Det visar kanske hur demokratiskt den bloggen fungerar.

    Själv så ska jag inte besöka din blogg efter att jag skickar det här meddelandet.

    Det är oseriöst av dig att låtsas som att jag är med i något parti trots att jag inte är det. Precis som att börja snacka om en debatt för tre år sedan.

    För att tydliggöra hur fel du har när du låtsas som att jag är emot feminister generellt så kan jag tipsa om följande artikel på min blogg

    http://bengtheld.blogspot.com/2009/05/anti-feministiska-bloggar-ar-ofta-hbt.html

    Man kan vara kritisk mot fi utan att vara emot andra feminister.

    Bengt

Kommentera

