DN:s partitest opålitligt och har allvarliga brister

DN:s partitest har så allvarliga brister i hur svaren värderas att Carl Nordlund, partipolitiskt obunden, ideellt satte ihop samma test som DN i ett nytt system. Han passade då även på att inkludera de svar som DN själva efterfrågade och fått av Feministiskt initiativ, men ratade. Gör detta testet här och se hur svaren skiljer sig.

Med tanke på att var tredje väljare inte har bestämt vad de ska rösta på är det ganska nonchalant av DN att försöka sig på att bestämma hur väljarna ska rösta.

Det kommer regelbundna uppgifter om att Feministiskt initiativs valsedlar kastas i vallokalerna, bla i Gävle, Kista bibliotek och i Botkyrkas mobila vallokal har det skett sabotage. Finns det inte färdigtryckta valsedlar skriver du Feministiskt initiativ (inget kandidatnamn eller partiförkortning som Fi, F! – då blir rösten ogiltig). Kom ihåg att du kan göra om din röst, om du röstade fel. Schyman intervjuas i Expressen om att det behövs valobservatörer i Sverige.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

5 thoughts on “DN:s partitest opålitligt och har allvarliga brister

  1. ”Det kommer regelbundna uppgifter om att Feministiskt initiativs valsedlar kastas i vallokalerna, bla i Gävle”

    Jag kollade på stadsbiblioteket i Gävle både igår och idag och det fanns inga valsedlar från FI utlagda.

    Det är ingen hemlighet att jag inte gillar FI men jag tycker det är oerhört viktigt att valet går schysst till. Jag tycker faktiskt att vi som gillar småpartierna (jag gillar SD) kan försöka hålla lite koll på varandras valsedlar så dom inte myglas bort.

    Har dom inte lagts ut eller tagit slut för att dom är använda så är det ju inte mycket att göra åt men vi kan väl kolla åt varandra så att dom finns om dom ska finnas, så att säga, och ser vi något mysko så bör vi rapportera det. PP, FI och SD löper nog alla ovanligt stor risk för att något konstigt händer med valsedlarna så då tycker jag vi kan hålla ihop på den här punkten för jag tror vi alla vill att valet ska gå rätt till.

  2. Tack, hör gärna av dig om du ser att försvinner valsedlar. SD får ju sina betalda, distribuerade och påfyllda av staten/funktionärerna, så deras borde inte vara borta några längre stunder.

  3. Veronica: även om SD får sina distribuerade så tror jag dom har en större risk än genomsnittet att myglas bort (jopp, jag är konspirationsteoretiker). Alla som vill ha ett så fuskfritt val som möjligt tycker jag bör kolla lite om det finns valsedlar för FI, PP och SD utlagda och vad som händer med dom.

  4. Ping: Ofritt val « FiaVG

  5. Ping: Passar väduren bäst? « FiaVG

Kommentera

