Därför blev jag medlem i Piratpartiet

Politikerbloggen granskar Piratpartiets medlemsfunktion idag i och med att de rapporterar en stor medlemstillströmning efter Pirate bay-domen i fredags och demonstrationerna idag. Eftersom Piratpartiet värnar om rätten att vara anonym på internet så får det vissa konsekvenser för deras medlemsstruktur jämfört med andra partier. Jag testade att själv bli medlem under anonym flagg och fann följande:

1)  Det kostar inte en krona. Du behöver inte ta ställning till om det är värt att gå med eller inte. Jag gjorde det exempelvis för att kolla hur det går till, inte för att jag vill vara en del av partiet. Det kostar ju inget så varför inte få lite insider information?

2)  Du behöver inte vara en riktig person för att bli medlem i Piratpartiet. Du kan registrera dig som Kalle Anka och bo i rymden och räknas som medlem. Jag är en av medlemmarna med fiktiv person med fiktiv adress och det gick utmärkt. Piratpartiet kommer förmodligen inte kunna lista ut vem jag är av alla deras medlemmar. Hur många av deras medlemmar som i själva verket är med i andra partier vet ingen heller.

3)  Du kan vara 3 år och bli medlem i Piratpartiet (jag vet inte om du hamnar i ”Ung Pirat” då?). I andra partier krävs vanligtvis målsmans godkännande om du är under 13 år.

Ja det är enkelt att bli medlem i Piratpartiet, varsågod. Jag ser fram emot att få deras utkick i brevlådan för att hålla koll på deras propagandaarbete, de är en viktig lobbyrörelse precis som Svart Måndag. Men att bli medlem i Piratpartiet är väl att likna vid en oponionsyttring i fildelningsfrågan. Det är precis vad som sker nu.

Mitt engagemang i EU-valet lägger jag på att Skicka Schyman till Bryssel. Schyman har nämligen förutom de 3 frågor som Piratpartiet har på agendan dessutom ett heltäckande politiskt program på all övrig politik som krävs för att driva världen även utanför internet framåt. Politiken behöver en ideologisk utgångspunkt som vägledning för vart ett parti strävar. Schymans mål är jämställdhet i Europa och globalt, att arbeta med hela spektrat av de mänskliga rättigheterna, en globalt rättvis klimatpolitik och att arbeta för fredsförebyggande åtgärder i EU.

Med tanke på att fler kvinnor dör av mäns våld i hemmen, än det totala antalet som dör i militära konflikter världen över (enligt FN) så hoppas jag att väljarna tänker lite stort i detta EU-val. Det är inte bara internets överlevnad som behöver väljare. Människor av kött och blod dör där ute.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

19 thoughts on “Därför blev jag medlem i Piratpartiet

  1. Ping: Fi:s Veronica Svärd blev Piratpartist « FiaVG

  2. Men Leo. Det är inte urkundsförfalsking att gå med i ett parti om man går med i ett parti genom att klicka och kryssa och fylla i ett namn i en ruta!

  3. Även om det verkar som du har rätt i att det inte är urkundsförfaskning, så verkar du ha helt fel i att mediet skulle spela någon roll.

    ”För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.”

  4. Bortsett från det faktum att det är både omoraliskt och möjligtvis olagligt att gå in i ett politiskt parti under falsk identitet med syftet att ”spionera”, så är det något värdelöst då man kan få tillgång till precis samma information utan att vara medlem. Det mesta av forumet är helt öppet, och du behöver inte vara medlem för att registrera dig på forumet för att få tillgång till andra delar. Du kan närsomhelst gå in på irc.piratpartiet.se’s olika irc-kanaler för att delta i eller ”spionera” på piraters diskussion. Du kan få samma information som aktiva medlemmar får genom att anonymt registrera dig som ”aktivist”. Du kan till och med gå på våra möten om du så vill det, ingen som tänker kolla om du är piratpartist eller inte.

    Att gå med i ett parti är att ta en politisk ställning, speciellt då i fallet piratpartiet där du inte får tillgång till något speciellt bara för att du är medlem.

    Jag vet inte riktigt vad det är du har emot piratpartiet, men har du lust att vara kvar som (inbillad) ”spion” så var det. Du kan ju gå med i lite fler politiska partier för att ”spionera” om du så vill det också.

  5. Jag vill också säga att jag gillade Schyman som vänsterledare (jag är i normala fall vänsterpartist, men tycker att sverige och EU gått aldelles för långt åt polisstatshållet och vill ha ett parti som kan fokusera på just dessa frågor på ett sätt som ett brett parti inte har möjlighet till) och har ingenting emot Fi.

  6. Piratpartiet sorterar regelbundet ut alla fejkade medlemsansökningar. Och varför skulle det kosta pengar att vara medlem i ett parti?

  7. Hej Veronica!

    Vi inte bara tillåter våra medlemmar att vara med i andra partier, utan uppmuntrar det. Då sprids ju våra idéer. Det är precis det vi vill.

    Och apropå att du skulle gått med under falskt namn, tja, det är ju fortfarande du som har gått med, eller hur?

    Välkommen ombord!

    Rick

  8. Hur menar du att detta skijer sig från andra partier? Undantaget medlemsavgift. Vad gäller medlemsavgift så är det ju på något sätt lite lätt underligt att personer skall betala för att vara delaktiga i den politiska processen. Det strider ju liksom mot syftet.

  9. Det finns inget som hindrar att man kan vara med i massor av olika partier. Var det inte någon för något år sedan som gjorde det till en ”sport” att gå med i precis varenda parti som finns?

    Sedan om det är bra eller inte… eh… det är en annan sak. Men det GÅR.

    (alla partier som jag känner till betraktar dessutom medlemsregistren som extremt hemliga och lämnas inte ut till någon och dom skulle möjligtvis lämna ut dom endast under tortyr. Att kolla och samköra politiska medlemsregister är så jävla otänkbart så det finns inte. Hoppas jag… :S )

  10. Teoretiskt sett så skulle det även kunna vara dataintrång. Förstår dock inte varför man ska hänga upp sig på Piratpartiets medlemsfunktion, i och med att det är högst troligt att det går att registrera massa falska uppgifter hos andra partier om man verkligen hade velat, samt att det även går bra att gå med i andra partier via nätet. Skillnaden är att man får hem ett inbetalningskort på någon mindre summa.

  11. Hej Veronica!

    Det ska vara lätt att engagera sig politiskt. Det finns inget självändamål i att göra det svårt för folk att bli medlemmar i ett politiskt parti. De flesta andra partier är inte heller speciellt svåra att bli medlemmar i.

    Just nu har vi ett trevligt lyxproblem som handlar om att ta hand om alla våra nya medlemmar. De äri allra högsta grad är riktiga medlemmar av kött och blod och de brinner av entusiasm och vilja att jobba för en lite bättre värld.

    Och precis som Rick säger, en del av våra medlemmar är även medlemmar i andra partier och det har vi inget emot. Vi är intresserade av att sprida vårt budskap, inte pinka in politiska revir.

    Ja, du kan registrera dig som Kalle Anka i rymden, MEN då kommer de som sitter och går igenom alla nya medlemmar att plocka bort dig. Vi har inget intresse av att ha fejkmedlemmar som folk roat sig med att registrera av gud vet vilket skäl. Vi vill ha riktiga, engagerade och duktiga pirater, precis som alla de 34 000 medlemmar vi redan har.

    Ha en riktigt bra dag,
    Anna
    Andre vice ordförande i Piratpartiet

  12. Gud vad roligt skrivet Veronica. Och kockren analys av att det behövs en bredare ideologisk utgångspunkt. Jag är övertygad att Schyman har det som krävs, inte bara för att bryta mansdominansen i EU och arbeta för människor av kött och blod, utan även för att få fason på lagarna kring Internet.

    Skicka Schyman till Bryssel!

  13. När jag såg facebookgruppen ”Skicka Schyman till Bryssel!” så trodde jag att det var satir. Jag skulle hellre skicka henne till Grönland iofs😛

  14. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför det skulle vara något dåligt att det är lätt att gå med i ett politiskt parti via webben. Om du vill vara barnslig och registrera ett konto med falska användaruppgifter är det naturligtvis upp till dig, men jag förstår inte hur du har tänkt att detta skulle visa att Piratpartiet är ”oseriöst”.

    Jag är medlem i Piratpartiet och tar politik på största allvar. Det är naturligtvis glädjande att även du vill delta i diskussionen om den digitala utvecklingen, men jag är rädd att du inte direkt ger ett seriöst intryck genom att skriva den här typen av blogginlägg. Ditt tidigare inlägg om Rick Falkvinges eventuella ”raggande” på sin valturné var också ganska billigt effektsökeri.

    Jag tror att du skulle kunna ha en del intressanta saker att säga, men för närvarande verkar det som om du mest söker uppmärksamhet. Varför inte ta och diskutera de viktiga politiska sakfrågorna istället?

  15. Nä men välkommen Veronica, se nu till att bli aktivist också så kanske vi kan röra om i den loja tvåpartigrytan.

    Se nu till att värva Schyman också, så att vi får ytterligare en luttrad och god retoriker att föra fram de verkliga kärnfrågorna. Jag må inte hålla med henne i en enda sak när det gäller ekonomiska frågor — men jag tror nog vi kan nå samsyn i piratfrågorna.

    Ni är pirater innerst inne, eller hur?

  16. Det är ganska lätt, tillika gratis att gå och rösta också. Jag hoppas att alla gör det. Jag kommer rösta på PP och du Veronica kommer rösta på något annat antar jag.

    Det är precis så det ska vara!

    Välkommen som Pirat, helt oavsett dina avsikter!

  17. Mitt stående förslag är en valallians för PP och F! inför riksdagsvalet, med varannanlista. Måste vara mycket bättre chans att komma över 4%-spärren, eller hur?

Kommentera

