Dela filer tänker jag göra tills jag dör

Att domen mot de fyra killarna i Pirate Baymålet blev ett års fängelse och 30 miljoner i skadestånd för medhjälp till brott är absurt. Att det kan bli en sådan ofattbar hård dom utan att det finns tydliga bevis för att motparten i målet har skadats är förbluffande. Det blir en intressant lång och hård överklagandeprocess. Hur kommer internetleverantörernas roll se ut? Blir de medskyldiga i slutändan?

Att människor kan straffas för att de länkar och gör filer tillgängliga är straffbart, samtidigt som inget görs gentemot alla de som i egen person uttrycker hatbrott och hot mot andra på internet visar på det oproportionerliga i det nya rättssystemet. Internet innebär att vi delar filer med varandra. Det är därför vi är här, du och jag.

Länka mig gärna, citera mig, stånga mig. Jag lovar att inte anmäla dina fildelningar. Däremot vill jag ha rätt att slippa allt näthat. Ska det vara så svårt att skapa en hållbar lagstiftning med helhetssyn?

Läs också Isobel Hadley-Kamptz, se EU-kandidat Gudrun Schymans stöttepelare Unni Drougges tal i Stockholm idag. Vi är flera partier och EU-kandidater som tar upp kampen mot näringslivets försök att begränsa människors frihet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

4 thoughts on “Dela filer tänker jag göra tills jag dör

  1. Med tanke på det straff som utdelades i TPB-målet så är nog inte dödsstraffet långt borta för fildelare…

  2. Samma tankar här hos mig. Jag har varit med ända sedan staten stängde ner Radio Nord o Syd. Samma sorts argument användes då också!

    Värre är att man numera kollar hela folket godtyckligt. Du skulle se den säpoakt jag fick ut för ett par år sedan.Rena löjan,de noterar att jag tex hade skrivit en insändare i tidningen Folket och att jag hade rest till Kina. Jag la ut allt på min blogg ………..nu kan var och en se deras hemligstämpel!!!

  3. @LB Boström rökte brass och vinkade av Egyptier i CIA-plan på bromma flygplats, tycker du att det är bättre? De här grabbarna är inte mer kriminella än Bodström eller Du eller Blogginehavaren vad mig anbelangar. Kriminella …. 😀 i vilken värld lever du? *skrattar*

Kommentera

