Rayman ser inte internationell feminism

SVD:s Sanna Rayman skriver idag om att kvinnor utsätts för våldtäkter i Kongo och kör med det gamla hederliga tricket att beskylla feministerna för att de inte engagerar sig ”tillräckligt”. Intressant att all världens problem alltid är feministernas ansvar att fixa på sin fritid. Intressant är också att Rayman (liksom så många gånger på SVD:s ledarsida) struntar i att ta reda på bakgrundfakta. Feminister i Sverige engagerar sig för fullt, Katrine Kielos ett strålande feministiskt skribentexempel som långt innan Rayman själv vaknade till liv skrivit om Kongos kvinnor. Anna-Karin ger en rad exempel i sitt svar till Rayman. På sin obetalda fritid kan väl tilläggas igen. Rayman med redaktion borde ju hinna göra mer för världen på sin betalda arbetstid kan tyckas.

Istället väljer Rayman att fortsätta på temat (med riksmediernas goda minne) att ignorera och tysta allt det arbete som feminister gör (på sin fritid) och samtidigt beskylla dem för att de inte hörs i debatten. Sjysst. Rayman kan börja med att fråga sina kollegor på Brännpunkt varför de systematiskt säger nej till att publicera debattartiklar från Feministiskt initiativ, bland annat just en artikel om kvinnors situation i Kongo; om hur HIV-spridningen, brist på jämställdhet och våldtäkterna hänger ihop. Snälla Rayman, att feministers kamp inte hörs i medierna, det är inte feministernas fel. Rikta blicken mot redaktionerna istället! Sparka inte på de redan marginaliserade!

Själv har jag lyft Kongos kvinnor tidigare. Kan ju också påpeka att jag heter inte ”feminist” när jag bjuder in hundratals människor till grupperna till stöd för kvinnor i Kongo. Jag har ett namn, precis som alla andra. Det går ju för bövelen inte att säga att alla namnen som engagerar sig inte är feminister.

Vänliga men bestämda hälsningar

Veronica Svärd, nr 3 av de som rekryterat och kampanjat mest i gruppen Stop rape as a weapon of war in the Democratic Republic of Congo

16 thoughts on “Rayman ser inte internationell feminism

  1. Bra Anna-Karin!

    Såg för övrigt att denna blogg kommer upp först om man googlar på internationell feminism, och att ”någon” gjort det igår innan den skrev…?😉

    Och att Feministiskt Forum 2008 hade temat Internationell feminism bör väl inte heller glömmas bort i sammanhanget.

  2. Lol @ Rayman för att uttrycka det på ren internetska. Föresten, ”varför bryr sig feministerna om det här men inte det här” har vi inte hört den förut? Typ varje gång en feminist öppnar munnen…

  3. Christine: Jotack, den hör vi vareviga dag.

    morrison: Nej, jag har inte gjort någon grundlig forskning på saken, och tänker inte ägna tid åt det heller. Din länk visar för övrigt att Rayman ”bara” skriver om svensk nationell feminism?

  4. Hej. Ja jag vet inte när Kielos skrev om Kongo, men jag är säker på att hon gjorde det både tidigt och väl. Du har ju redan fått en länk från en av mina tidigare texter om det och jag begriper inte riktigt vad som gör den till, som du skriver, ”svensk nationell feminism”..?

    En första tanke kring den upprördhet jag skapat här och var med min text är att begreppet ”feminister” förstås är alldeles för svepande och kortfattat, lite som att säga ”bloggosfären tycker”. Inte helt lätt, men ibland tvingas man av utrymmesskäl att göra så ändå.

    Det är klart att det finns engagemang. Min poäng är dock att trots att majoriteten av våra folkvalda i riksdagen säger sig vara feminister driver väldigt få de här frågorna. Birgitta Ohlsson och en handfull till är väl de tydligast drivande.

    I debatten är det ju ändå inrikesfrågor av betydligt mindre karaktär som upptar ledande feministiska debattörers intresse och uppmärksamhet. Från mitt perspektiv blir det märkligt när jag hela tiden hör och ser upprörda känslor och diskussioner gentemot vårdnadsbidrag och andra förhållandevis mindre brännande kvinnofrågor – det är helt enkelt en prioritering som jag har svårt att förstå.

    Du beskriver svårigheter att komma in på debattplats och den biten har jag förvisso ingen domvärjo över, men jag känner igen problemet. Ni är ju tyvärr inte ensamma om dessa svårigheter. Jag kan bara tala för mig själv och jag hade hemskt hemskt gärna publicerat debattartiklar om detta. Eller fått pressmeddelanden…

    Slutligen. Naturligtvis är det en lite elak udd i slutet av texten. Men det är några meningar och
    det är ju ändå mitt jobb att driva debatt.
    Det viktigaste med den är att lyfta frågan om Kongo, vilket jag lyckades med. Fick mängder av mail med förfrågningar om hur man kan hjälpa, som jag nu har dirigerat i riktning mot Vaginadagen och de olika biståndsorganisationer som arbetar med frågan. Jag skulle nog vilja hävda att det var det viktigaste och hoppas att vi kan vara överens om åtminstone det.

    MVH

    Sanna Rayman

  5. Tack för svar Sanna!

    Jag är så klart medveten att du provocerar för att få igång debatt, det är ömsesidigt.

    Ja det länkas till en artikel om Kongo, men resten av artiklarna är dominerat av ”svenska kvinnofrågor”. Ungefär som den generella debatt du kritiserar.

    Det är en allmän tendens att människor vill debattera och läsa om det som de känner igen, som de har en relation till. Det gäller feminister, precis som alla andra. Det är beklagligt många gånger – det är vi överens om.

    Jag är fortfarande skeptisk till inställningen att världsproblemen vilar på just feministers axlar. Som du skriver så är Birgitta Ohlsson drivande i Afrika-frågor, vilket ju inte går att säga om Jan Björklund eller Lars Leijonborg (bara för att ta ett av partierna), men ändå faller stenen på ”feminister”. Män har precis lika stort ansvar som kvinnor, för att solidarisera sig med kvinnor i Kongo. Solidaritet är ingen kvinnofråga, även om det är lätt att få den uppfattningen ibland.

    Men det blir också konstigt att luta sig tillbaka och säga att vi är jämställda i Sverige, och förstrött se på när vårdnadsbidraget för Sverige tillbaka till 1950-talets hemmafrutid, och segregerar kvinnor än mer från arbetsmarknaden. Jag tycker vårdnadsbidraget är en förskräckligt bakåtsträvande kvinnofälla och debatterar gärna den frågan också. Sverige måste även kunna vara självkritiska mot inrikespolitiken, och förhoppningsvis går de att tänka två tankar samtidigt.

    Hursomhelst – bra att artikeln genererade i nya Kongo-aktivister! Och jag ser till att du får kommande feministiska pressutskick direkt i din inbox framöver!

    Vänligen
    Veronica

  6. Som jag ser det så att provocera på det där sättet genom att framställa det som att feminister här inte engagerar sig i detta – vilket är fel. Så skapar det ju bara ännu mer negativa attityder mot feminism samt mera avståndstagande som i slutändan kan försvåra det arbete som olika feministiska organisationer gör i detta.

  7. Ping: Feminister med utlandsengagemang « lena alun

  8. Det blev en intressant diskussion här, även om jag inte förstår varför vårdnadsbidrag är en ”kvinnofälla”. Innebär det att kvinnor är mer lättlurade än män?

    Men när det gäller Kongo är det självklart att alla borde engagera sig mer. Israel-Palestina-konflikten syns i media varje dag, medan Kongo verkar vara helt bortglömt. Det har säkert flera politiska och religiösa orsaker, men en anledning är nog att våld mot kvinnor inte skapar samma rubriker som våld mot män.

  9. Fumikofem:
    Jag håller med.

    Emma:
    Så sant, bra att det forumet finns!

    morrison:
    Ja, ibland dyker upp reportage om hur hemskt det faktiskt är i Kongo. Men dagen efter är det lika bortglömt igen. Angående vårdnadsbidraget lovar jag dig (till Raymans stora förtret) att jag kommer att återkomma med svidande och långa inlägg.

  10. morrison: Rayman anser ju att feminister diskuterar vårdnadsbidrag för mycket. Jag menar att jag minsann tänker fortsätta tjöta tills bidraget har dragit sin sista suck.
    Bra, då räknar jag med dig i framtida vårdnadsbidragsdebatt!

Kommentera

