Obama och konsten att skapa förtroende

Eftersom jag arbetar hårt för en förändring även i Sverige och har suttit på styrelsemöte hela kvällen så missade jag ju Obamas installationstal som Den Nye Världsledaren! Tusan! Jag ska se en repris, helt klart, men är för trött ikväll. Det är såklart en historisk dag, och jag skulle nog också kunna bli lite tårögd av det där omtalade talet av alla tal.

Jag läste Leif Lewins artikel i DN idag som hade både intressanta infallsvinklar och konstiga analyser om Obama, USA och religion. Lewin skriver i en mening att vi européer bör förhålla oss kritiska till hans religiösa retorik ”som kan verka främmande”. Sedan när har en amerikansk president inte hyllat kristendomen till skyarna och låtit som tagna ur sekter? Sedan när har de inte avslutat vart och varannat tal med ”God Bless Amerika!”? Och vad är det egentligen som är främmande i just Obamas religiösa retorik? Att han visat sig ha en koppling till Islam? Huvaligen. Eller att han tydligen i sitt tal idag ska ha nämnt att amerika faktiskt innefattar många religioner och dessutom icke-troende? För mig var det i alla fall första gången jag blev inkluderad i den amerikanska religiösa retoriken. Men visst , det känns ju lite främmande.

Men jag gissar att Lewins utspel handlar om att han förväntat sig en mer i en normativt och exluderande kristen syn. Och att allt annat är främmande?

Jag måste dock ge Lewin lite rosor också för hans sköna berättande stil och för hans historiska tillbakablick på den poltiska utvecklingen. Han skriver om att politiken blivit trist och tråkig sedan ekonomifrågorna har tillåtits att dominera politiken. Att politiken fastnat vid grå frågor ”en 1000-lapp mer i fickan” eller fastighetskattens utformning. Lewin menar att valdeltagande har minskat på grund av den oinspirerande politiska kåren och att politikerföraktet kommit som ett brev på posten. Det blev jag glad att läsa. Det var för mig obegripligt att utformningen fastighetsskatten kunde bli en valfråga i förra valet.

Då menar jag inte att skatter och ekonomi är oviktigt, självklart är de nödvändiga ont för att skapa jämställdhet och jämlikhet. Men att människor faktiskt ansåg att fastighetsskatten var intressantare än …ja typ det mesta faktiskt? Bara för att hålla sig till det relativt smala ämnet bostadspolitik, så är väl ändå hyresrätt eller boenderättsfrågan betydligt intressantare?

Nåväl, vart jag vill komma är att jag tror inte att människors tillit till politiken som sådan byggs av finanspolitiska detaljfrågor. Jag tror, och anser själv, att en förtroendeingivande politik måste ha sin utgångspunkt i etiska värderingar om hur vi ser på människors lika värde. En förtroendeingivande politik måste ha ett tydligt avstamp i mänskliga rättigheter, ha en helhetssyn på människan och ha sin grund i visionära tankar om vad välfärd egentligen är för människor. Inte fastna i gråmulna debatter om detaljerna som får oss att somna i soffan. Då förlorar vi perspektivet på att en större förändring är möjlig. Obama har som ingen annan lyckats få världen att tro igen. Inte på kristendomen specifikt kanske, men på människans förmåga. Det är faktiskt stort.

Tycker jag. Och går och lägger mig denna tisdagskväll med fullt engagemang och stora visioner om framtiden. Jag kommer att utveckla dom framöver.

7 thoughts on “Obama och konsten att skapa förtroende

  1. Hej
    Jag lir en aning förvånad av att läsa denna positiva bild av Obama Presidenten på din blogg.

    Själv blir jag lång mer skrämd av all ”Jesus Frälsar” atmosfär i hela detta komplex ”den amerikanske presidenten”. (Vi är inne på det andra året av tillbedjandet av Gudsymbolen)
    Behöver människan som art dessa jordliga Gudsymboler? Är inte detta ett tecken som skrämmer.
    Själv har jag upparbetat en genuin allergi gentemot det upphöjda och den svenska journalistkårens samfällda underdånighet .

    Det är som en blandning av hollywoodfilm, rockkonsert och frireligiöst bönemöte.

    Eller en Melodifestival i politik.

    Jag mår nästan dåligt.

  2. Anders B Westin:
    Så trevligt att jag förvånar.
    Nej, det skrämmer mig inte ett dugg att människor är engagerade i politik och vilka folkvalda vi bör ha. Det skrämmer mig däremot lite när människor på olika sätt tar avstånd från, eller föraktar, vår demokrati och politik.

  3. Veronica
    Nu skrev du att jag föraktar demokrati och politik.
    Det var inte snällt eftersom det jag föraktar är något helt annat. Du vred helt enkelt till det jag var ute efter.
    Jag föraktar lögner, illusionsbyggen, luftslott och tillbedjandet av det övernaturliga.

    Själv tycker jag att vi är långt mer jordade i vårt eget land. Människor är mer människor av kött och blod.
    Även om jag inte är en högermänniska så kan jag uppskatta att Reinfelt, Borg och de andra i regeringen inte försöker förhöja sig över jordytan . Inte heller massmedia gör detta försök med svenska politiker. (snarare det omvända)

    Man kan ju undra varför den Amerikanska politiken skall behandlas annorlunda.
    Är det en dyrkan av det stora. Kan vi vara påverkade av alla hjältehistorier i Hollywoodfabriken.

    Jag tror faktiskt att du skulle må ganska dåligt om Reinfelt fick denna upphöjda massmediabehandling.

    Men det är ju klart- Vi har kungahuset för de personer som har behov av det ouppnåeliga.
    Man kan faktiskt börja fundera,, som den republikan man är om inte gulliga kungen är en bättre lösning än den upphöjde presidentsymbolen som dessutom har politisk makt.

  4. Anders B Westin:
    Nej, jag skrev inte att just du föraktar demokrati och politik. Jag skrev att det föraktet skrämmer mig lite.

    Men nu börjar jag faktiskt ifrågasätta din bild av demokrati om du anser att tvångsnedärvda kungahuset är bättre att ”dyrka” än att människor får välja själva företrädare…? Nej, jag hyllar hellre vår parlamentariska demokrati, det betyder inte att jag håller med varken Obama eller Reinfeldt i sakfrågor. Det är liksom det som är demokrati att få välja och vraka i smörgåsbordet av olika uppfattningar.

  5. Veronica
    Du är politiker och det är inte jag.
    Du är ”hal som en ål” i din debatteknik.

    Du undviker det som är det centrala som jag vill föra fram och vänder och vrider till något annat.

    Jag är en stor vän av demokratin. Läs vad jag skriver. Det handlar helt och hållet om vilka tekniker man använder i politiken.
    Jag vill att människor skall vara människor och inte Gudar för att göra en kort sammanfattning.

    Jag menar att just när det gäller det amerikanska presidentskapet pågår en konstruktion av något som åtminstone liknar Gudar eller möjligen en Jesusgestalt.
    Och att även svensk massmedia hemmablint är med i detta spel.
    Inklusive medarbetare på mitt älskningsmedia SRP1.

    Lägg märke till att jag överhuvudtaget inte har kritiserat Obama som person. Honom känner jag inte.

  6. Anders B Westin:
    Min debatteknik är möjligen inte så svart-vit som din. Jag har inget intresse av att diskutera om människor bör betraktas som gudar eller inte. Du verkar se problem med att människor i USA och runt om i världen är lyckliga över att det händer nya saker i politiken, att det inger hopp hos människor som i sin tur vågar visa uppskattning till den som inger detta hopp. Jag har inte några problem med det, för mig är det skillnad på en allmän eufori över politiken visar sig ha höjt sig ett snäpp och på att diskutera sakfrågorna.

    Ditt motstånd mot auktoriteter känns lite jantelagsinspirerad. Jag tycker jantelagstänket är trist och hämmande.

    Jag är för övrigt inte politiker, jag är socionom och engagerad i politik.

  7. Anders Westin, liksom många svenskar, har svårt att fördra att politiker uttrycker något som liknar en religiös framtoning. Bush hade det, och Obama har det, men på ett annat sätt. Det beror ju på att de lever med en kristen tro i botten, som ibland slår igenom. De har inte den där opersonliga och lite tråkiga framtoningen som en del svenska politiker, som te. statsminitern, som ska vara så neutral och ”jordad” och styras av Förnuftet. Men det gäller, som talesättet lyder att ”ta sitt förnuft till fånga”. Man kan inte genomskåda allt!

Kommentera

