Rösta i EU-valet!

Vi har problem. En majoritet människor vet inte om sina demokratiska rättigheter. Bara en tredjedel vet att det är val till Europaparlamentet i år. De  flesta beslut vi tar i Sverige påverkas av beslut som redan tagits i EU och EU:s ekonomi. De allra flesta människor har en massa åsikter om samhället och vardagen, om rättsprinciper, om våra relationer, om miljön och om vad som är snett i politiken. I princip allt handlar om politik.

Men till EU-valet röstade bara 38 % förra i förra valet. Bland unga människor röstade bara var fjärde.

Det håller inte! Rösta i EU-valet 7 juni!

8 thoughts on “Rösta i EU-valet!

  1. Hihi! Jag tänker mig lite som en Pokemon-turnering;
    Vatikanen: ”Okej, vi väljer Påven. På dom bara Påven!”
    Sverige: ”Okej – Gudrun Schyman! Vi väljer diiiig!”

    Sen får de munhuggas på en arena med diverse retoriska knep. 🙂

    Kul film!

  2. Ping: Obama samlade 1,8 miljoner « Tidvatten

  3. Underbar film! Jag skrev i en annan kommentar här att jag efter varje gång Påven gör ett uttalande tror att jag inte kan hata honom mer och sedan kommer nästa uttalande. Med F! är det tvärtom, jag tror att jag inte kan älska dom mer och sedan kommer något nytt!

    Hur som helst, jag undrar hur det vatikanska monstret ställer sig överhuvudtaget till fler kvinnor på maktpositioner? Jag menar, kvinnor får ju PÅ GRUND AV SITT KÖN inte sitta i katolska kyrkans styrelse och bestämma i trofrågor. Jag blir så förbannad på detta, de skyller liksom inte ens på ”fel kompetens” (vilket gubbarna inom näringslivet gör) de säger rent ut att det är könets fel. ARGH!

  4. Vad bra Christine – och helt logiskt! Ogillar man Påvens fingrande i politiken så gillar man troligtvis ganska mycket med Feministiskt initiativ.

    Ser framför mig en rad snoppar som nickar mot varandra på katolska kyrkans gubbhylla… det är kompetens det!

  5. Ping: Och nu kan Du rösta på mig « billskogen - ser träden och skogen

Kommentera

