Bojkotta Israel som vill förbjuda demokrati – värdesätt det sekulära samhället

Att jag förespråkat en handelsblockad av Israel sedan flera år tillbaka har jag redan skrivit om. Nu när våldet har eskalerat har allt fler röster höjts i samma syfte, bland annat Naomi Klein. Det ligger ett förslag nu att Israel ska förbjuda arabiska partier att ställa upp i val med hänvisning till att två partier i sin argumentation vill motverka den judiska politiska hegemonin. FN:s kritik mot Israels brott mot de mänskliga rättigheterna blir allt kraftigare. Det borde få varenda liberal att resa ragg. Det vore ju visserligen otroligt bekvämt om vi kunde förbjuda alla patriarkala partier i Sverige, riksdagen skulle bli ödsligt tom och löjligt lättarbetad för att skapa en jämställd politik och stat, men nej… att förbjuda någorlunda demokratiska partier är liksom helt oacceptabellt.

Vet ni vad, jag avskyr när religoner ska lägga sig i politiken. Jag är urbota trött på att männskors liv ska styras av lagstiftningar som grundar sig i en luddig skrift som ingen i självaste verket har en aning om när den skrevs eller av vem. Jag vill ha ett sekulärt Israel, ett sekulärt mellanöstern, ett sekulärt EU och ett sekulärt Sverige. Ut med Kristdemokraterna ur riksdagen säger jag bara. Tillbaka i kyrkan med dom, det är där dom hör hemma. En (1) religion ska aldrig styra en hel befolkning med olika religioner och styra mitt ateistiska liv. Det är inte demokratiskt och går helt emot tanken om religionsfrihet. Speciellt för oss som lägger tonvikt på frihet från religion. Demokrati ska byggas på ett öppet förhållningssätt, ett fredligt förhållningssätt, och människors lika värde och religionsfrihet ska vara grunden – inte en religions överhöghet över alla andra rättigheter.

Så när ni bojkottar Israel nu, gör det med respekt för det sekulära fria samhället grundat på respekt för mänskliga rättigheter och religionsfrihet.

25 thoughts on “Bojkotta Israel som vill förbjuda demokrati – värdesätt det sekulära samhället

  1. Vissa propalestinska debattörer anser att terrorn har sitt ursprung i det de kallar ‘ockupationen’.
    Detta har vi hört i över 54 år. Historien och fakta bekräftar dock motsatsen. Israel drabbades av fruktansvärda arabiska terrorattacker och krig långt före 1967 (dvs när Israel inte ‘ockuperade’ någonting).
    ”Våld föder våld”, men tydligen bara när judar slår tillbaka, bara när judar försvarar sig.
    Begriper inte dessa hycklare som saknar all trovärdighet då de gnäller om våldet bara när våld tillgrips av den som försvarar sig.

  2. Bra sagt. Du har säkert hört talas om bl.a. Richard Dawkins… Long story short, religion är roten till allt ont. Ok, det mesta. Pengarna är en annan del. Religion, pengar och makt är bundna till varandra… Rätt sagt också om kristdemokrater (inte bara i Sverige). Det behövs helt enkelt utbildning så att människor kan skilja riktiga fakta och en fabel.

  3. Bra inlägg – själv har jag bojkottat alla varor från Israel sedan 1984 när jag själv gjorde FN-tjänst i södra Libanon. Israel är en skurkstat på samma nivå som amerikanarna.

    Joel

  4. Är det inte lite komiskt att du förfäras över förbud mot politiska partier, samtidigt som du vill utesluta Kristdemokraterna?

    Hur skulle det vara? Vill du ha alla demokratiska partier, eller bara de som du själv ställer upp på?

    Annars är jag böjd att hålla med dig: Religion och politik anser jag vara så långt ifrån varandra man kan komma. Men det är det många – i vårt demokratiska samhälle – som inte gör.

  5. Adam:
    Israels våld är besinningslöst och oproportionerligt. Det går att kritisera bådas användande av våld, men jag skulle gärna höra dig kritisera Israels våld.

    Tool:
    Tackar! Ja bevare oss väl för fablernas värld!

    Joel:
    Tackar! Jag vet inte vad du lägger i din bedömning skurkstat, men att förklara blodiga krig som strider mot folkrätten och mänskliga rättigheter är definitivt skurkaktigt och där har Israel och USA en klar gemensam nämnare.

    Kalle E:
    Jag gissar att du kan läsa skillnaden mellan att förbjuda partier enligt lag och uttrycka sin grundlagsstadgade åsiktsfrihet om var en anser om partier? Om du läser inlägget igen så tror jag du ser att jag inte förespråkar att Sverige ska förbjuda Kristdemokraterna – jag förespråkar att människor ska sluta rösta på de gamla homofoba stofilerna som arbetar mot kvinnors rättigheter och könens förutsättningar till lika villkor.

  6. Tack! Då är jag med. Du formulerar dig i orgnialposten som ”ut med” vilket inte riktigt var så nyanserat som du gjorde nu.

    Men jag håller, som jag sade, helt med dig: Det är bedrövligt att så många fortfarande religion och politik med samma hand i samma diskussioner.

  7. Det kan vara bra att veta att dessa partier som ev. hindras ställa upp i Israeliska valet har haft ett direkt samarbete med Hizbolla i Södra Libanon, med Syrien och med Hamas. Det handlar ine om att de samtalat med oliktänkande i dessa länder och organisationer utan att de stöttat dessa, mot Israel krigförande parter.
    Om Sverige varit i krig och ett riksdagsparti och dess företrädare, utan medgivande från regeringen, åkt för att samarbeta med det krigförande landet hade partiet inte bara åkt ur riksdagen utan man hade även övervägt dödsstraff för denna/dessa personer. (Sverige har dödsstraff i krigstid, det har inte Israel)
    Uteslutningen har alltså inget med religion att göra.

  8. Ja du Jehoshua, det skadar ju inte att ha korrekta fakta… Dödsstraff i krigstid avskaffades i Sverige 1973! Dessutom bör du noga beakta att sionismen ständigt utvecklats till en herrevåldsideologi, med både religiösa och etniska särintressen som pinsamma ingredienser. Själv är jag positiv till en sekulär enstatslösning, där palestinier och israeler får leva tillsammans. Då behövs inga murar och folkmord i avspärrade områden, ej heller självmordsbombare med religiösa floskler som grund för sina illdåd.

  9. Vilken herrevåldsideologi pratar du om. I Israel råder religionsfrihet. Du har representanter för de allra flesta religioner som får agera fritt. Man låter kristna sköta sina respektive helgedomar och muslimerna sina. Naturligtvis är inte allt perfekt, men vart är det det. Under jordanskt styre så förbjöds judar besöka sina religiösa platser. Dessa förstördes. Hamas liksom Hizblla är religiösa extremister som sysslar med kvinnoförtryck av grövsta slag.
    Utan terror hade inga murar behövts. Dina utalanden om folkmord är inget annat än cyniska floskler du uttalar utan grund. Om du däremot var intresserad av sådant så titta på Sudan. Eller kinas behandling av Tibetanerna. Där har du folkmord och etnisk rensning. Tillsammans med Hamas kan du lägga Talibanerna. är det ett sällskap du är intresserad av. kan inte minnas något större intresse för Talibanernas förtryck från vänstern. Men de var ju inte judar förståss.

  10. Läs http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=871678 och sen kan du banne mej skämmas!
    … när sen skammens rodnad lagt sig, går det bra att läsa http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=871928 för äntligen har kulturarbetare i Sverige reagerat!
    Notera att båda författarna/initiativtagarna är judar, men inte sionister!
    Visst finns det fler folkmord, men nu pratar vi Gaza. Jag förstår nog varför du vill avvika från ämnet… men SÅ lätt ska du inte lyckas smita från ämnet! Det är ett lika fult knep som att försvara staten Israels handlande med att så många judar utrotades under II:a världskriget.
    Sionism är en herrefolksideologi, som inte i modern tid kan anses vara demokratisk. Tyvärr kan offer utvecklas till bödlar. Vissa av judarna, som anammat sionismen, har lyckats med det bizarra misstaget. Det är en sorgsens tid för fred & frihet. Och Israel bär huvudansvaret. Bojkotta Israel!

  11. I Israel finns det utrymme för alla röster precis som i Sverige. Fast i Sverige måste de ju vara politiskt korrekta, annars kommer AFA och vänsterextremisterna och kastar sten på dem.
    En röst som Amir Hass kan finnas i Israel. Där finns människor som inte anser att den judiska staten skall finnas och de får fritt uttala sig, skriva och demonstrera. Pröva att ha en avvikande åsikt i Syrien, Iran, Amman och andra Arabiska länder. Ännu bättre är det naturligtvis att vara hatisk mot sitt land från ett annat land. Är man riktigt duktig på det kan man få kulturstipendier.
    Så var har du nu fått dina floskler om ”herrefolksmentalitet, folkmord osv” ifrån??

    Bojkotta du bara. Så gjorde nazisterna också så du har en gammal bra tradition att följa.

  12. Har staten Israel kärnvapen Jehoshua? Den person som avslöjade detta faktum fick ett kännbart fängelsestraff och därefter husarrest… än idag erkänner inte staten Israel att de har kärnvapen. Så utrymme för sanning fanns i alla fall inte i denna fråga…
    Du gillar tydligtvis att jämföra Israels fördelar med omgivningens på ett teoretiskt plan. Låt mej be dej att hålla dej till ämnet, åter igen!

    Jo, jag bojkottar Israel! Och åter igen kommer du dragande med det falnande ”triumfkortet” – nazisterna. Du framstår som löjeväckande om du tror att du kan försvara staten Israel med detta billiga knep. Dessutom är du oförskämd mot mej. Jag är motståndare till nazism, rasism och andra odemokratiska ideologier och rörelser. Detta faktum gör att jag även är emot staten Israels övergrepp!
    Folkmord på befolkningen i Gaza är inte floskler och den ideologi, sionismen, som frambringar dessa handlingar anser jag tyder på en herrefolksmentalitet. Avslutningsvis är jag även motståndare till alla extremister, oavsett religiös/politisk kulör. Jag anser dessutom att en sekulär syn är den enda garanten för att bygga en sund demokrati.

    Idag är det dags att göra det enda vi kan från vår horisont – demonstrera mot illdåden på Gazas befolkning och bojkotta Israel! Om du vill håna mej och kalla det politiskt korrekt, så var så god. Jag vet att de döda och sårade, chockade, svältande och plågade palestinierna i Gaza fullständigt skiter i dina floskler!

  13. Så bra att du är emot alla ismer. Fast du ställer dig gärna på samma sida som Hamas. Vet du vad Hamas står för? Och vad de genomför? Har du nån aning om vad Hizbolla står för.
    Sionismen är Judarnas befrielserörelse. Att få möjlighet att försvara oss själva. Att få samma medborgerliga rättigheter som alla andra. Att slippa utsättas för stening, progromer och misshandel eller i alla fall att få försvara oss.
    Jag är, liksom alla andra vettiga människor emot krig. Israel har under 8 år utsatts för raketbeskjutning från Gaza och jag vet att det inte är den ”vanliga” palestiniern som gör detta eller ens tycker att det är speciellt bra. Ändå måste Israel försvara sig precis som Sverige hade gjort om Danmark skickade in raketer mot Malmö eller någon annan del av Sverige. Hamas gör det från tätbefolkade områden. Visserligaen är Gaza tätbefolkat, men det går att hitta platser i utkanten av befolkningcentra som är betydligt glesare. Ändå väljer de bostadshus, moskeer och skolor. När de blir informerade om att Israel ska anfalla så kallar de på grannarna för de vet att Israel vanligtvis inte anfaller om risken för civila offer är för stor. Detta har de använt fram till nu och det har mestadels fungerat.
    Under 8 år har israeliska barn fått ha skydd kring sig på lekplatserna, blivit väckta av alarm på nätterna och många har blivit skadade även om få har dödats.
    Allt detta står Hamas för och kriget skulle omedelbart ta slut om raketerna slutade komma.
    Judarna måste ha rätt till att ha sitt öde i sina egna händer. Inte vara beroende av utopiska världsförbättrare eller naiva utopister. Du ska naturligtvis bojkotta allt vad du kan. Jag anser det vara ett accepterat sätt att uttrycka sina åsikter. Glöm inte bara att låta bli datorn, Där finns många delar som konstruerats i Israel, antagligen av Judar.
    Men, när du ställer dig på samma sida som islamistiska extremister vilket du gör så vågar jag att säga som det är, du bidrar till ett Islamistiskt samhälle.

  14. Jag har tänkt vidare och fortsätter mitt resonemang. Per menar att jag inte håller mig till ämnet. Så låt mig visa exakt hur jag och många andra tänker.
    Talibanerna i Afghanistan har meddelat att flickorna i en viss provins inte längre ska gå i skolan. Flickor som går i skolan efter detta datum skall dödas och skolorna för flickor sprängas.
    Inga demonstrationer på gatorna? Ingen åker till Afghanistan för att följa flickorna till skolan?
    När muslimska extremister attackerade Mumbai i Indien så dödade de alla som kom i deras väg. Det var slumpen som gjorde att vissa var där och andra inte. Men de anföll ett hus där en Judisk grupp höll hus. det var ingen slump! Ingen Israelisk grupp! Snarare tillhörde gruppen en judisk sekt som är ganska negativa till staten Israel. men vad brydde sig terroristerna om det. de var ju judar. Inga demonstrationer på gatorna, inga insändare av kulturarbetarna.
    När muslimska präster och stater tvingade ut folk på gatorna för att demonstrera mot muhammedbilderna, bränna ambassader och döma folk till döden så teg vänster.
    Det är farligt att kritisera islamistiska extremister. Dödligt farligt. kan det vara därför som man inte kritiserar Hamas och Hizbolla?
    Det är inte modigt att kritisera Israel. Medför inga dödshot. Att säga ”krossa Israel” applåderas. Att försöka storma Israeliska ambassaden är inget farligt.

    Så Per. Låt oss gå i samma demonstrationståg. Sluta döda palestinier! Sluta döda Israeler! Sluta skjuta på varandra! Israel ska naturligtvis samtala med Hamas och Hamas ska godkänna att Israel finns.
    När vi tågat till Israels ambassad ska vi gå vidare till Syriens och Irans. Först då kan vi göra en skillnad.
    När du varit och gått med Afghanska flickor till skolan kan vi naturligtvis dela i olivskörden i de palestinska byarna.

    Vågar du Per? nej naturligtvis inte. Du gör det politiskt korrekta för du är rädd om dig själv och vill ju vara god utan att ta risker. Du är inte rädd att ge dig på sådana som inte ger igen, men aktar dig för risker. Men det låter bra och dessutom helt säkert.

  15. Jehoshua Kaufman:
    Jag är beredd att hålla med Per om att du flyr från ämnet. Det finns miljoner andra orättvisor i världen och jag kommer att återkomma til många av dessa på bloggen.

    Men här diskuterar vi om det är ok att Israel mördar hundratals barn och civila i Gaza? Det ämnet försöker du prata bort. Att någon tycker att det inte är ok, betyder möjligen att den är mer politisk korrekt (om det nu är humanitet och solidaritet begreppet pk innebär?), men det är faktiskt helt ointressant vilka etiketter du väljer på andra människor, barnen är lika döda för det. Vakna Jehoshua.

  16. Bästa Veronica. Om Hamas slutar att skjuta från hus där det finns barn, så skulle antagligen inga barn dö. När kommer du och de andra att vara kapabla att se situationen ur olika synvinklar. Om du försöker döda någon med ett vapen medan du håller ett barn framför dig så kommer du att riskera barnets liv. Det kallas gisslantagning. Hamas håller mer än en miljon människor som gisslan. Vågar du kritisera Hamas. nej kanppast.

  17. Självklart. Det finns massor som kan förbätras i samarbetet med Palestinierna. Man måste komma fram till rimliga avtal både vad gäller västbanken och Gaza, Jag anser att det finns risker man måste kunna ta. Tillåta människor lämna Gaza osv. det finns massor och jag vet att det finns människor i Israel som är både fascistiska och rasistiska även om det är små och extrema grupper. Dessa måste hållas efter. Många bosättningar skall lämnas. det gäller att bygga upp handelsförbindelser till gagn för bägge grupperna.

    Så låt mig nu höra dig om hamas!

  18. Som jag har sagt tidigare så är jag motståndare till i princip allt militärt våld, och anser att även Hamas ska upphöra med sitt.
    Både Israel och Palestina bedriver en kvinnofientlig politik influerad av religiositet. Det är något som alla länder har gemensamt och som måste motverkas om vi ska ha samhällen som grundar sig på mänskliga rättigheter, även kvinnors och immigrerades. Det är grundläggande. Att bygga nationer utifrån religion eller etnisk tillhörighet är för mig helt obegripligt. Hela grundidén med nationer är förkastlig och symboliserar rasism. Om vi slapp nationalism, rasism och kvinnoförtryck så skulle världen se betydligt fredligare ut.

  19. Jehoshua, du är inte lite fräck som verkar låtsas förutsätta att alla judar är sionister! De artiklar jag bad dej läsa är skrivna av judar som inte är sionister. Jag är personlig vän med judar som inte heller är sionister. Det är bara vissa som vill framstå som ”det utvalda folket”. Andra är kloka nog att inse att de är lika mycket värda som resten av mänskligheten!

    ”Sionismen är Judarnas befrielserörelse” skriver du. Jag påstår att sionismen är en icke demokratisk ideologi, med bl a judiska terrorister som anhängare. Dessa visade framfötterna redan innan staten Israels bildande 1948. De ”röjde mark” för att kunna nästintill kontinuerligt bryta mot varje FN-resolution. Inte ens bildandet av staten Israel följde den överenskommelse som gjordes. Däri ligger roten till dagens problematik.

    Dessutom är jag inte emot alla ismer – jag hyllar humanismen.
    Jag säger att jag är för en demokrati byggd på sekulär grund. Om du kan läsa innantill så kan du fortsättningsvis sluta att försöka etikettera mej som lierad med Hamas, Hizbollah osv osv.

    Dina verbala utsvävningar har en metod, att sprida debatten utanför dess kärna, och ett mål, att försvara staten Israels folkmord på oskyldiga palestinier i Gaza.

    Min tanke på en enpartistatslösning grundar sej på att då både muslimska och judiska religiösa hänsyn måste läggas åt sidan och att människor befriade från sina religiösa floskler måste lära sej att utveckla en hållbar mångkulturell demokrati. Om sen Jahve och Allah hjälper till, så är väl det bara bra… Dock tror jag mer på att det är ett arbete för människor befriade från respektive prästerskaps utmålade illusioner. Religioner är ingen garant för fred & frihet, tvärtom i värsta fall!

    Jag anser att den största makthavaren i detta drama är staten Israel. Jag gissar att de är väldigt glada att det sekulära PLO fått stryka på foten till förmån för det religiöst fundamentalistiskt influerade Hamas. Det kanske till och med är så att staten Israel anser det vara en hållbar förevändning för slakt av civila för att behålla sin hegemoni i området. Det är kanske till och med så att man från staten Israels sida manövrerat ut PLO, fått dem framstå som odugliga, för att locka fram extremisterna och få en desperat befolkning att ansluta sej till dem…

    Jag hoppas och tror att motsatsen kommer bevisas! Dvs en fred mellan palestinier och judar bör kunna uppnås. Den viktigaste grundstenen är då att skrota sionismens herrefolksideologi, som har den absolut tyngsta vapenmakten i området i sina händer!
    Därför Bojkottar jag Israel!

  20. Per, du har fortfarande inte gett ett enda bevis på att sionismen är en herrefolkideologi eller att det pågår ett folkmord . gazas befolkning är tagna som gisslan av Hamas.
    Du använder dessutom ett vanligt antisemistiskt argument att judarna skulle anse sig vara ”det utvalda folket”. I skrifterna handlar det om att man skall vara ett moraliskt föredöme och det är detta utvaldheten handlar om. Om du hade hävdat att judarna misslyckats med detta hade jag hållit med dig. Judarna är varken bättre eller sämre än andra. Förföljda i 2000 år visserligen, men förföljelse bidrar aldrig till någon högre moral. Snarare paranoia.
    Det var verkligen inte min mening att hävda att alla judar är sionister. Det vet jag att de inte är och det är OK såklart.
    Det finns en extrem religiös grupp Naturei Karta som är antisionister och gärna besöker Iran, går med i demonstrationer mot Israel osv. fast det är väl inte dessa du menar antar jag eftersom du inte gillar religiösa. det finns en massa individer med judisk bakgrund som inte gillar Israel. Mycket sällan engagerade judiskt, men snarare försöker de profilera sig genom att motverka allt judiskt. Helt OK också. Alla har rätt till sin åsikt.

    Jag gillar din tanke om en gemensam stat eller tom en gemensam värld. Men jag lever i denna världen och den får man göra det bästa av.
    Israel är ett demokratiskt samhälle med sina fel och brister. Där finns inte mera herrefolksideologi än du har i Sverige, USA, Ryssland eller Indien. Din lögn blir inte sannare för att du tjatar om den.
    Inget folkmord pågår, däremot ett förfärligt krig som kostar många oskyldiga livet och beror på att Hamas vägrar acceptera Israel och använder Gazas innevånare som gisslan.

  21. OK Jehoshua, då verkar det i stort som att vi enbart är oeniga på två punkter, nämligen om det är ett folkmord eller ej vi ser ske/ha skett (om nu den bräckliga vapenvilan förhoppningsvis håller), samt att sionismen är en herrefolksideologi.

    Jag ogillar inte religiösa uppfattningar, det må var och en ha, men jag sätter ingen tilltro till att religiösa värderingar ska få stå över vanliga mänskliga dito när det gäller byggandet av demokratier.

    Jag finner det synnerligen konstruktivt att du kan tänka dej en enstatslösning, där båda parter respekterar varandra fullt ut. Den linjen blir jag ärligen glad att du kan tänka dej omfatta!

    Gällande folkmord eller ej – vad vill du hellre kalla det som skett/sker med alla civila palestinier allt sedan 1948, och då inte minst nu i Gaza? (För Hamas existerade ju inte vid staten Israels bildande…)

    Gällande sionismens religiöst färgade ideologi – vad finner du för bevekelsegrunder som idag kan försvara den? Anser du den vara demokratisk och ge förutsättningen för att alla människor ska behandlas lika?

    För min del vidhåller jag att det bör anses som ett folkmord och att sionismen inte är någon demokratisk ideologi.

    Det viktigaste är naturligtvis dock att både israeler och palestinier får åtnjuta den fred de så väl är värda! Sen må vi träta medan människor dör…

  22. Ja, Israel är ett demokratiskt land. Där finns förutsättningar att alla ska behandlas lika. De behandlas inte lika. Lika lite som jämlikhet fungerar i Sverige aller övriga västeuropa. Tänker inte ta upp diskussionen kring arabländerna eller massor med andra länder där folk i högar förtrycks.

    Iarel har varit utsatt för angrepp och hos under hela sin existens, ja även innan. Massor med Judar har dött och massor med araber. Vi kan diskutera historia tills vi storknar och blir säkert inte överens. Folkmord hade du under 2 världskriget, i Ruwanda och nu i Sudan. Inte i Gaza eller i mellanöstern. Syrien dödade 20 000 människor i Homa under 80 talet. Inte heller folkmord, man dödade de som kom i ens väg inom det område man bombade. Jordanien slaktade 5000 palestiner under 70 talet. Inte folkmord, men illa nog ändå osv.

    Återigen, det som händer i Gaza är förfärligt, men beror på Hamas. När ska du våga ta bladet från mun och kritisera Hamas? Jag lovar att demonsterar för din säkerhet om du får en Fatwa på dig

  23. Min poäng är att jag demonstrerar mot den stat som sedan sitt bildande, och de facto redan innan dess, mer eller mindre systematiskt terroriserat palestinierna.

    Hamas är en relativt ny företeelse, beklagligtvis växande på grund av den hopplöshet och förtvivlan palestinierna känner inför sin totalt hopplösa situation. (Se mitt tidigare resonemang) Jag är inte rädd för en fatwa. (den delas f ö ut av Shiiter och inte av sunnimuslimer – men jag vet också det skräckscenario som kan uppkomma om sunni- och shiamuslimer försonas… då blir det minst lika illa som det faktum att USA har hållit staten Israel under armarna i årtionden, dvs ett farligt läge!)

    Jag har ingen sympati för Hamas! Jag anser att de är bakåtsträvare som inte gynnar palestiniernas sak. Deras dock i sammanhanget militärt relativt harmlösa angrepp på staten Israel har nu åter igen fått sitt svar i ett oproportionerligt blodbad, orsakat av staten Israel. Räkna liken av civila på båda sidor så får du en viss balansräkning… Du vill inte gå med på att det är ett folkmord. Jag anser det. Vad kallar du det?

    Jag anser att sionisterna har haft en långtgående strategi att förkväva palestinier, ända sedan innan staten Israels bildande. Jag är för en sekulär demokratisk enpartistatslösning, som omöjliggör för både muslimska och judiska religiösa fanatiker/terrorister/politiker att agera i egenintresse. Det kräver en upplösning och en utvidgning av nuvarande Israels geografiska område. Troligtvis en utopi…

    Att folk slaktats under historiens gång ursäktar inte de aktuella händelserna i Gaza. Mord på civila är inte acceptabelt i denna skala. Och att begära att Hamas skulle ställa upp sina styrkor på en gräsplätt, långt från sina skydd, vore naivt. Lika naivt vore att kräva att Knesset skulle placeras lättangripet på någon oskyddad plats! Ett angrepp på Hamas i Gaza innebär civila dödsoffer. Den Israeliska militären har tydligtvis fått order om att både döda Hamasmedlemmar och näpsa biståndsorganisationer, blåsa ut fältsjukhus, skrämma skiten ur FN mm… Det kommer inte gynna staten Israels sak framgent. De har gått fram som de bödlar de är.

    Fred vill vi nog båda uppnå. Frågan är bara om vi båda kan enas om hindren och lösningarna?!

    Nu har vi bytt många ord. Det har varit intressant. Vi har för varandra tydliggjort våra ståndpunkter. Samtidigt har verklighetens grymheter fortsatt obehindrat.

    Du har naturligtvis din demokratiska rätt att stödja staten Israel, om än jag inte anser den demokratisk.

    För min del är jag fast övertygad om att en lång och konsekvent Bojkott mot Israel är en av de åtgärder jag, som vanlig svensk medborgare kan göra, för att försvaga sionismens positioner och därmed underlätta en framtida stabil fred! En annan sak, som är mer universell, är att stödja en sekulär demokratisk utveckling över hela vårt klot! Jag har därmed sagt vad jag anser. Tack för ordets frihet och din debattvilja!
    // Per Bergman

Kommentera

