Nystart med kriget i Gaza

Nu tar jag steget ut och inviger den här bloggen på riktigt. Trummor och Fanfarer! Jag har länge bloggat på http://veronicasvard.driftig.nu/ men valt att byta av olika tekniska skäl.

Jag drar igång bloggen med största allvar: kriget i Mellanöstern som skakar om hela världen. Vilket är bra.

Just nu är det politiska läget förlamat av kriget i Gaza, och jag hoppas verkligen att Israel tar sig samman och slutar bomba civila, kvinnor och barn Och FN-medarbetare. Våld föder våld. Om någon tror att upptrappat våld leder till att den andre säger ”jaha, ja men då röstar jag för fred!” så har den fått något allvarligt bakom foten! Det blir knappast färre döda.

Stina Sundberg, en av feministernas talesperson, påpekar att det är ett allvarligt fel i säkerhetstänkandet när man väljer att bomba människor till förmån för att skydda nationella gränser. Säkerhetspolitik måste utgå från säkerhet för människor – inte stater! Även det Europeiska Feministiska Initiativet (IFE-EFI) har uttalat sig och Naomi Chazan skriver om hur kvinnor ignoreras i fredsprocessen medan männen krigar. Läs även Roya – Intersektionalens inlägg om israeliska och palestinska kvinnor och feminister som kräver fred. 

Att kriget i Gaza påverkar oss alla i vardagen och att vi faktiskt kan göra saker rent konkret för att motverka eländet, skriver Dror Feiler om idag. Företaget Veolia som bryter mot folkrätten och försvårar fredsarbetet i Gaza driver Stockholms tunnelbanetrafik. Jag hoppas att Stockholms politiker tar allvarligt på detta i de nya upphandlingarna. Du som vill protestera kan skriva under denna namninsamling.

3 thoughts on “Nystart med kriget i Gaza

  1. Om man startar ett krig så får man vara beredd att ta konsekvenserna. Det gör inte Hamas. Nu spelar de oskyldiga offer samtidigt som de gömmer sig bakom mänskliga sköldar av barn.

    För att demokratin ska kunnas säkras i den fria världen så måste Hamas utplånas!

    För att du ska kunna uttrycka din mening på din blogg så måste Hamas utplånas!

    För att du inte ska stenas ihjäl för att du blivit våldtagen av fem män så måste Hamas utplånas!

    Det låter sjukt och overkligt men det blir en realitet om man hårdrar kriget i Gaza.

    Så på vilken sida står du egentligen, Veronica?

  2. Ole Dolyckan:
    Jag kan verkligen uttrycka min mening på bloggen utan att Hamas utplånas. Och stenas ihjäl eller bli våldtagen är knappast företeelser som försvinner med Hamas, det skulle möjligen försvinna med män.
    Du tycks ha missat helt att jag inte ställer mig på en sida – det är det uppenbarligen du som gör och därmed bidrar till fortsatt krig och död. För övrigt så är du rasistisk och gränsfall för att jag borde publicera din kommentar.

    Roya: Tackar tackar! Detsamma!

Kommentera

